Hoe maak ik een computer "schoon"?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kees326

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2002
Hallo beste mensen,

Gisteren heb ik een 2e hands PC gekocht. Een compaq deskpro 350MHz.
Er staat vanalles en nog wat op, maar er werkt niet veel meer. Het liefst zou ik het apparaat formatteren en helemaal opnieuw beginnen, maar ik weet niet hoe ik dat aan moet pakken.
Als ik de PC start komt ie eerst met de vraag welk besturingssysteem ik wil starten.
Er staat 2x onder elkaar: Microsoft Windows XP Home Edition en daaronder staat Microsoft Windows.

Kan iemand mij helpen?

Hallo Kees
Heb je al eens eerder een hardeschijf geformatteerd of Windows geinstalleerd?
Zo nee, is het misschien verstandig als je iemand in je familie of vriendenkring zoekt die je dat kan voordoen en precies uitleggen hoe of wat.
Het is nogal omslachtig om dat hier stap voor stap uit te leggen.

Heb je het wel eens eerder gedaan dan kan je het volgende doen:
Als je Windows 2000 of Windows XP erop wilt hebben, dan moet je eerst in je BIOS instellen (F8 bij het opstarten) dat hij vanad CD-rom start.

Vervolgens leg je CD van Win2000 of WinXP in de cd-rom speler en start je de PC opnieuw op.
Nu zal hij starten vanaf de CD-rom. Je krijgt dan de vraag of je Windows wilt installeren of wilt repareren.
Kies dan voor installeren en volg de aanwijzingen. Hij zal dan ook aanbieden om te formatteren. Zo kan je je PC helemaal schoon beginnen.

Wil je met Win95/98 aan de gang, dan moet je een opstart diskette hebben. (http://www.bootdisk.com)
In de BIOS stel je dan in dat je vanaf flop wilt starten. Doe de floppy in je A:\ Station en start de PC op. Nu moet je in DOS verder met de commando's fdisk en format.

Wat er nu op jouw PC staat zijn 3 versies van Windows. Dit is een zogenaamd multiboot-systeem. Is gewoon 1 harde schijf die in meerdere partities is opgedeeld waarop 3 verschillende partities een Windows versie is opgezet. Dit moet weer te verwijderen zijn met formatteren en partitioneren,

Handige links:
schone PC
Resultaten Google
Partitioneren Windows XP

Olav

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan