Hoe maak ik een DLOOKUP die aan TWEE voorwaarden voldoet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tonete

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2010
Beste allemaal,

Ik heb de volgende, werkende, DLOOKUP in een formulier van een Access 2007 database:

Precio = DLookup("[Precio Factura]", "TBL Precios", "[Código de Producto] =" & "CódigoProducto")

Maar omdat er in de tabel TBL Precios waarin hij zoekt meerdere records zijn die aan de voorwaarde voldoen, geeft hij de waarde van [Precio Factura] in het eerste record weer dat aan de voorwaarde voldoet, en dat is meestal niet het goede record.

Daarom wil ik naast de huidige voorwaarde ook de volgende voorwaarde toevoegen, waarmee de records wel uniek worden:

"[Clave de Cliente] =" & "Forms![FRM Pedidos]!Klantkiezer"

Hoe kan ik die voorwaarde toevoegen? Ik ben redelijk nieuw in VBA dus het zal wel iets simpels zijn met AND ofzo, weetikveel. Ik krijg het in ieder geval niet gevonden. :confused:

Je kunt het inderdaad proberen met een AND:

Code:
Precio = DLookup("[Precio Factura]", "TBL Precios", "[Código de Producto] =" & "CódigoProducto AND [Clave de Cliente] =" & Forms![FRM Pedidos]!Klantkiezer)
Overigens is de kracht van DLookup dat je een waarde opzoekt in een tabel waarin de criteriumwaarde uniek is. In een productentabel zou je die toch moeten hebben... Zodra je voor één product meerdere records maakt, is je db niet goed genormaliseerd. Ik vermoed dat je dan voor elke leverancier die het produkt levert een extra record toevoegt. Die constructie, als dit klopt, zou je moeten veranderen in een tabel met de produkten, een tabel met leveranciers en een tabel tlevert, waarin je voor elke product-leverancier combinatie een nieuw record maakt. Daarmee houd je de Producten tabel schoon, en is je opzoek functie een stuk eenvoudiger.

Hartelijk dank Michel voor de snelle reactie!