Hoe maak ik een Dual Boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

joost verdaasdo

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2003
Berichten
2.253
Hallo daar,

Ik heb een P4 met 1 HD en 512Ram.
Op deze pc wil graag een Dual Boot systeem.

Ik ben voornemens er een extra HD bij te plaatsen. (indien nodig) en eventueel meer geheugen!

Op de ene schijf moet W-XP/PRO & OF-XP/PRO komen & op de andere schijf moet W-XP/PRO & OF-2003 komen.

Dit zou mogelijk moeten zijn, echter ik weet niet hoe.
Tevens vraag ik mij af of er nog speciale zaken zijn waar ik aan moet denken. (speciale progjes enzo)

De huidige HD is 60 om 20 gepartitioneerd (omwille van een GhostImage), dit wil ik straks ook weer kunnen.
(dus van beide schijven een Image draaien.

Wie kan mij vertellen waar ik moet beginnen.
En dus vooral wat ik niet moet vergeten?

Houd er a.u.b. rekening mee dat ik van dit onderwerp weinig "kaas" heb gegeten!

Alvast bedankt!
P.s, zijn er mensen die al goede of slechte ervaringen hebben met een dergelijke Dual Boot?
 
Laatst bewerkt:
Voor een dualboot heb je niet per definitie 2 schijven nodig. Dat wil ik voorop stellen. Maar het kan natuurlijk wel. Ik heb zelf 1 schijf met XP pro en een schijf met RedHat.

Ik begrijp dat je een dualboot wilt met 2x XP pro? Waarom wil je dat?
 
Dual-Boot? Begin hier.

Waarom tweemaal XP? (let erop: je hebt ook TWEE XP-licenties nodig!!!).

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Savolia,

Omdat ik graag op een verantwoorde manier zowel Office 2002 & 2003 naast elkaar wil draaien zonder dat ze gaan vechten met elkaar.

Als je een andere manier kent, laat het dan maar weten?

Een en ander is vooral belangrijk voor mij met betrekking tot verantwoord updaten.

Hoi Bennie,

Ja dat realiseer ik mij terdege, uitleg waarom staat hierboven. Wellicht heb jij ook nog een idee?

Ga zometeen eerst even jouw linkje lezen.

Beiden alvast bedankt.
 
Geplaatst door joost verdaasdo

Omdat ik graag op een verantwoorde manier zowel Office 2002 & 2003 naast elkaar wil draaien zonder dat ze gaan vechten met elkaar.

Het lijkt me niet nodig om daarvoor tweemaal XP te installeren. Je kan in XP een extra profiel (gebruiker)aanmaken. Onder het ene profiel installeer je Office XP en onder het andere profiel Office 2003.

Als je toch tweemaal XP wilt installeren, gaat dat vrij eenvoudig. Je installeert eerst de ene XP. Daarna de andere. Let bij de tweede installatie erop DAT je duidelijk aangeeft waar jij XP geïnstalleerd wilt hebben. kies ook NIET voor Upgrade, maar een nieuwe installatie. Zie Figuur 1 & 2 in de volgende link:

http://www.win.net/optimator/WinWiz/AD/Reprints/DualBoot.htm

In Figuur 2 geef je aan, dat de tweede XP op de tweede schijf geïnstalleerd moet worden.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Bennie,

Bedankt voor je reactie! (het licht gaat steeds harder branden)

Vindt dit trouwens een prima optie die van die andere gebruiker. (zelf absoluut niet aan gedacht)

Is ook nog eens veel sneller met switchen.

Ik moet dus een extra gebruiker aanmaken. Moet deze gebruiker ook beheerder zijn van deze pc. (neem aan van wel ivm de installatie.)

Zat eigenlijk aan die Dual Boot de denken omdat ik een aantal dingen wou scheiden.

Op het huidige systeem draaien de volgende belangrijke zaken. W-XP/OF-XP/ VB 6.0.

Is het met jouw theorie dus ook mogelijk om een andere gebruiker aan te maken met deze set-up: W-XP/OF 2003/ VB.NET?

En eigenlijk de grootste uitdaging voor mij is nog wel het afschermen voor Internet.
Ik heb nu de bovenste configuratie aangemaakt als ADMIN en vervolgens heb ik dus een extra gebruiker aangemaakt voor internet.

Deze gebruiker kan dus zo min mogelijk (absoluut niet installeren), dit doe ik om sommige vervelende installatie sites tegen te houden en sommige Virussen.
(je krijgt immers een waarschuwing)

Je voelt hem al aankomen.
Wat ik dus precies wil bereiken:
Beide set-ups zoals boven omschreven plus en min een paar progjes. (of dual boot of met jouw nog betere idee gebruiker)

Beide set-ups moeten dus geinstalleerd worden. (volgens mij twee gebruikers)
Beide set-ups moeten ook als minimale gebruikers On line kunnen?

Kun je me nog volgen?

Alvast bedankt!
 
"Is het met jouw theorie dus ook mogelijk om een andere gebruiker aan te maken met deze set-up: W-XP/OF 2003/ VB.NET?"

Jazeker is dat mogelijk.

"Beide set-ups moeten dus geinstalleerd worden. (volgens mij twee gebruikers)
Beide set-ups moeten ook als minimale gebruikers On line kunnen?"

Ook dat is mogelijk. Als alles is geïnstalleerd, schroef je de rechten wat omlaag, zodat gebruikers gewoon online kunnen (maar verder niets kunnen installeren).

Maar hier kan de schoen wat gaan wringen omdat het internetverhaal eigenlijk een heel ander verhaal is. Misschien is het handiger als je voor het internet kiest voor een programma als Internet Explorer Security Pro. Daar kan je IE behoorlijk mee dichttimmeren. Vrijwel alle restricties zijn denkbaar - tot en met het vergallen van internetten aantoe;)

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Benny,

Jij hebt ook overal een antwoord op he!

Nu beginnen we ergens te komen. Allereerst fantastische mooie tool dat IESP en niet eens duur.

Goed idee om de gebruikers na installatie terug te schroeven. (waarom verzin ik dat zelf niet!)

Nou vraag ik me toch nog een ding af:
als ik een nieuwe account aanmaak vanuit admin dan wordt deze qua set-up hetzelfde als de admin. (op de rechten na)

Maar hoe krijg ik het voor elkaar om nadat ik de eerste set-up heb voltooid en rechten teruggeschroefd de andere gebruiker anders te maken.

Ik bedoel dus als ik een set-up klaar heb en daarna aan de volgende set-up begin (andere gebruiker) dat deze dan (bij mij tenminste) automatisch OF-XP en VB 6.0 meeneemt. (terwijl we alleen willen beginnen Met W-XP)

Het zal wel iets simpels zijn wat ik vergeet.

Of te wel; kom maar op de volgende brilliante opmerking?

Alvast bedankt!
P.s, je bent het toch nog niet beu he?
 
Eerst iets over gebruikers. Je hebt de Administrator. Dat is de "supergebruiker" binnen XP. Daar heb je eigenlijk niet zoveel mee te maken in de praktijk. Dan heb je gebruikers met beheerdersrechten. Die mogen:

1) Accounts aanmaken en wissen.
2) Wachtwoorden maken en wijzigen.
3) Accountnamen wijzigen, plaatjes, etc.
4) Kan dat account niet wijzigen naar een limited account: dat moet dan weer vanuit de supergebruiker.

Dan heb je de beperkte gebruikers. Die mogen:

1) Geen soft- of hardware installeren. Wel gebruik maken van reeds geïnstalleerde software.
2) Wachtwoorden maken en wijzigen.
3) Accountnaam niet wijzigen. Dat kan alleen de beheerder.

Gastgebruiker:

Te vergelijken met voorgaande gebruiker.

Je kan kortom ná het installeren van de software aan de hand van het soort gebruiker instellen of gebruiker A wel of niet gebruik mag maken van de geïnstalleerde software.

Als je dat gebruiker nog wil verfijnen, kan je dat d.m.v. registeraanpassingen:
http://www.winguides.com/registry/display.php/969/

Nu naar jouw "probleem".

Je zegt:

"Ik bedoel dus als ik een set-up klaar heb en daarna aan de volgende set-up begin (andere gebruiker) dat deze dan (bij mij tenminste) automatisch OF-XP en VB 6.0 meeneemt. (terwijl we alleen willen beginnen Met W-XP)"

Niet bij een dual-boot. Dan installeer je gewoon tweemaal die programma's. Maar als je alles éénmaal installeert (geen dual-boot) met meerdere gebruikers, kan je de programma's gewoon delen.

Kom je hier wat verder mee?

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Benny,

Zeker kan ik hier wat mee! (kan geen smilies plaatsen anders stond het vol, krijg elke keer een serverfout)

Bedankt voor de uitleg van de gebruikers, kan het allemaal even niet testen vanuit deze locatie. (zal het vanavond zeker ff testen)

Waar het mij omgaat is jouw verhaal dat het mogelijk is om twee gebruikers aan te maken die dus inderdaad de OS delen, maar voor de rest dus in principe niks.

Ik bedoel dus dat de Office en VB-pakketten elkaar niet mogen gaan bijten.

Uit jouw verhaal begreep ik dat dit dus mogelijk moet zijn. Wat mij betreft de ultieme oplossing omdat dit relatief minder werk is. (denk ik)

Maar is het nu wel mogelijk of niet om vanuit de admin een twee account aan te maken die start met alleen een gedeelde OS. (dus zonder het meegeven van de bovenstaande pakketten)

Of moet ik toch over op Dual Boot!

Alvast bedankt,
(ooit word ik zo SLIM als jouw!)

P.s, bedankt voor bovenstaande link, deze is toch nog een beetje boven mijn pet gegrepen. (ziet er ******* ingewikkeld uit)
 
Laatst bewerkt:
"Waar het mij omgaat is jouw verhaal dat het mogelijk is om twee gebruikers aan te maken die dus inderdaad de OS delen, maar voor de rest dus in principe niks."

Ja, dat is mogelijk. Het zij d.m.v. restricties, hetzij door de registerhack... Derde partij software is ook mogelijk (scheelt wroeten in het register).

"Ik bedoel dus dat de Office en VB-pakketten elkaar niet mogen gaan bijten".

Kan je dat nog toelichten? Waarom zouden die twee elkaar bijten?

"Maar is het nu wel mogelijk of niet om vanuit de admin een twee account aan te maken die start met alleen een gedeelde OS. (dus zonder het meegeven van de bovenstaande pakketten)."

Ja, ook dat is mogelijk.

"Of moet ik toch over op Dual Boot!"

Niet per se. Toch is daar wel het een en ander voor te zeggen. Zeker als je twee verschillende versies van Office wilt draaien. Je kan er echter ook voor kiezen om meerdere gebruikers aan te maken. Gebruiker A krijgt Office XP en gebruiker B krijgt Office 2003 (bijv.).

Meer geheugen lijkt me overigens niet nodig.

Overigens is het altijd mogelijk om zaken weer terug te draaien. Bevalt je een Dual-boot niet? Dan kan je die gewoon weer ongedaan maken (verwijderen). Kost wel meer tijd, maar zo kan je zelf nagaan wat de voor- en nadelen zijn.

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Benny,

Tja...ik voel eigenlijk nog steeds het meest voor de verdeling met gebruikers.
Kun jij die derde partij software eens toelichten. (voorbeeld)

Vroeten in het register is geen optie; ben ik niet kundig genoeg voor!

Volgens mij is het zo dat als je twee keer Office installeert en twee keer VB (wel allebei andere versie, maar dat is je al wel duidelijk) dat dit niet goed gaat.

Volgens mij zit hem dit vooral in de DLL's en andere gedeelde files. (ze hebben ook zoveel gemeen met elkaar)
Het is natuurlijk mogelijk dat jij dit anders ziet. Echter mijn ervaring leert dat zeker met dubbelle Officepaketten en feiloze werking niet gegarandeerd is.

Hoe dan ook ik wil voor goed onderhoud en werking van; alles goed scheiden.

Ik hoop dat jij nog een goed voorbeeld heb om deze usersaccounts te regelen.
Indien dit niet mogelijk is of niet prettig werkt, ga ik alsnog met de door jouw gegeven informatie aan het werk om een Dual Boot te fabriceren.

In iedergeval enorm bedankt, je hebt mij weer een heel stuk wijzer gemaakt.....!
 
Folder Guard is een goed voorbeeld. Op de site lees je wat het allemaal aan mogelijkheden biedt. Waarschijnlijk het handigst als je de rompslomp van gebruikersrechten wilt omzeilen. Temeer, omdat je exact kan aangeven wat gebruikers wel en niet mogen doen met welk programma. Het is, kortom, uiterst fijnmazig. Aanbevolen!

Tweemaal Office installeren kan wel, maar wordt ook door MS niet echt aangeraden:
OFFXP: Running Multiple Versions of Microsoft Office.

Ik weet niet hoeveel (verschillende) gebruikers jezelf in gedachten hebt, maar anders is een dual-boot wellicht de oplossing (twee schijven). Dan heb je echt alles gescheiden van elkaar. De kans dat de ene gebruiker het voor de andere gebruiker "verprutst" is aanzienlijk kleiner (of althans, de gevolgen daarvan:) )

Moet het ook nog zijn dat andere gebruikers, van zowel Office XP als van Office 2003 gebruik mogen maken? Of is het dan: het één of het ander?

Groetjes,
Bennie
 
Hoi Benny,
Moet het ook nog zijn dat andere gebruikers, van zowel Office XP als van Office 2003 gebruik mogen maken? Of is het dan: het één of het ander?
Nee hoor, ik ben de enige echte gebruiker van deze pc.
Het idee van de gebruikers kwam van jouw af, en was alleen maar een idee om die gescheiden set-ups te krijgen. (overigens een heel goed idee)

Heb even naar het programma gekeken voor het instellen van alle restricties, ziet er heel goed uit!
Helaas gaat hier niet om beveiliging maar puur om het verantwoord draaien van 6 krachtige Microsoft applicaties.

Ik denk dat we terug moeten naar mijn eerste vraag en de daar geschetste set-ups: "W-XP/OF-XP/ VB 6.0." & "W-XP/OF 2003/ VB.NET".

Het zal waarschijnlijk wel een Dual Boot worden. (zal eens gaan shoppen voor een tweede HD)

De reden dat ik gebruikers zo'n fantastisch idee vond is omdat je dan heel makkelijk omschakeld van de ene naar de andere. (het gaat hier overigens om het creeeren van een test-omgeving voor mijzelf)

Voor mij is maar 1 ding het allerbelangrijkste; en dat is dat de progjes feilloos kunnen draaien en onderhouden kunnen worden. (updates)
Voor de rest wordt de machine leeggelaten!

Ik zal eerst mijn Harware wel even aan gaan passen.
Daarna kom ik nog wel terug om eventuele vragen te stellen.
Je hebt me in de eerste berichten genoeg info gegeven over de Dual Boot, dus ik zal mijzelf daar nog maar eens goed in gaan verdiepen.

Voor nu is de vraag met gouden griffel opgelost.....!
Benny, bedankt voor jouw geduld en de ZEER goede antwoorden!

Tot de volgende uitdaging?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan