• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe maak ik een exact vierkante cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Voor het maken van een puzzeldiagram heb ik exact vierkante cellen nodig in Excel. Als ik 'met de hand' (d.m.v. slepen) een cel maak van zo op het oog (op het scherm) 1 x 1 cm, dan is de rijhoogte ± 30 en de kolombreedte ± 5. Hoe zat dat ook alweer met die maten? En hoe maak ik exact vierkante cellen?

[Ik zoek een oplossing zonder VBA-manipulaties.]

Laatst bewerkt:
heel simpel:

selecteer de de betreffende rijen / kolommen waarop je een vastgestelde hoogte / breedte wilt toepassen. Klik met je rechtermuisknop en kies voor kolombreedte /rijhoogte. Die kan je nu handmatig aanpassen. Dit kunstje werkt voor meerdere rijen/kolommen tegelijk.
Je zal deze actie in twee stappen moeten doen, één keer voor de kolommen, één keer voor de rijen.

Dank je madmuppet, maar weet je welke verhouding ik moet nemen? Waar staan de 30 en 5 in mijn voorbeeld voor en wat is de exacte goede verhouding? 1 op 6?

hoe maak ik exact vierkante cellen?
Dat is heel goed mogelijk en niet moeilijk.

1. Selecteer het gehele werkblad door linksboven in het werkblad te klikken boven de 1 van de rijen en links van de A van de kolommen.

2. Klik in de KOLOMBALK MET DE KOLOMLETTERS op de scheiding tussen de A- en B-cel en houd de linkermuisknop ingedrukt. Er verschijnt dan een klein venster met daarin de breedte en tussen haakjes het aantal pixels. Sleep met ingedrukte linkermuisknop de muis naar rechts tot je de gewenste breedte hebt en onhoud het daarbij behorende aantal PIXELS.

3. Klik nu in de RIJBALK (LINKERKOLOM MET DE RIJNUMMERS) juist onder de 1 op de scheiding van de eerste en tweede rij. Ook nu verschijnt een klein venster met daarin de hoogte en tussen haakjes het aantal pixels. Houd de linkermuisknop ingedrukt en sleep de muis naar 'beneden' tot je voor de hoogte HETZELFDE AANTAL PIXELS hebt als bij de breedte onder 2. Laat dan de linkermuisknop los.

4. Klik 1 keer op een willekeurige plaats in het werkblad.
Het gehele blad bestaat nu uit vierkanten met de door jou ingestelde grootte.

(Aanvullende opmerking: omdat in Excel breedte en hoogte van cellen in verschillende eenheden worden uitgedrukt, moet je letten op het aantal pixels en niet op de andere weergave van breedte en hoogte).

Bovenstaande geldt voor de Excelversies t/m 2003, maar ik denk dat het ook in Excel 2007 nog van toepassing zal zijn. Laat aub even weten of het is gelukt.

Laatst bewerkt:
ingmar,
als er nog problemen zijn i.v.m. je vraag, meld ze dan.
Zijn er die niet meer, markeer dan de vraag als "Opgelost" aub
door boven je eerste bericht te klikken op "Vraag is niet opgelost".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan