• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe maak ik een prioriteitenmatrix in Excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xIk21

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Goedemorgen,

Op dit moment ben ik bezig met het analyseren van mijn onderzoeksresultaten voor mijn afstudeeronderzoek. Ik wil graag een prioriteitenmatrix maken waarin ik de variabelen mate van belang en mate van tevredenheid met elkaar combineer. Wie weet hoe ik dit aan moet pakken? Moet ik bijvoorbeeld eerst beide variabelen afzonderlijk rangorden van meest naar minst, of is dat niet nodig? De antwoordmogelijkheden bestonden uit zes schalen.

Alvast bedankt!

Groeten,
Inge

Beste Inge,

Ik wil je graag helpen, maar ik vroeg niet voor niks om een voorbeeldbestandje.
...Start een nieuw onderwerp en upload een voorbeeld bestandje voorzien van uitleg...

In mijn bijlage wellicht je oplossing.

Hier de stappen:
1. Maak een tabel met gegevens.
2. Selecteer een willekeurige cel op je blad en voeg een Spreidingsdiagram in.
3. (rechtermuisknop)> Gegevens Selecteren
4. Onder 'Legendagegevens' een Reeks toevoegen
5. De reeksnaam is je eerste kolom, X-waarden 2e kolom, Y-waarden 3e kolom. Voeg voor elke respondent een reeks toe.
6. Klik met de rechtermuisknop op de linker-as. Pas de as-waarden zo aan dat je een tweedeling krijgt in de grafiek. (0 tot 6, primaire eenheid: 3)
7. Doe hetzelfde als punt 6 maar dan voor de X-as (onderaan)
8. Ga naar het menu bovenaan: Hulpmiddelen voor grafieken > Indeling > Rasterlijnen > Primaire Verticale Rasterlijnen > "Primaire Rasterlijn".
9. Je hebt nu je vierkant, alle aanpassingen die je nu doet zullen opmaaktechnisch zijn.

Wat je bijvoorbeeld kan doen is:
Aanpassen van reekssymbolen: Klik een symbool, bv groene driehoekje, >> Gegevensreeks opmaken. Dit zal je individueel moeten doen voor elke reeks.
Aanpassen as-waarden naar namen: Zorg dat je as-waarden onzichtbaar worden en plaats tekstvakken en zet er bijvoorbeeld neer: "Hoge mate van Belang".

Mocht je verder nog vragen hebben, upload dan een voorbeeld bestandje erbij :)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan