hoe maak ik een schijfkopie incl. verborgen partities opstartbestanden enz.

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
ik heb een medion laptop met de complete fabrieksimage op de sata schijf (dus recovery procedure enzo , partities enz.staat er allemaal op).
nu heb ik een ssd schijf gekocht en wil de complete image (dus ook opstartbestanden , verborgen partities enzo) kopieeren naar de ssd zodat als ik opstart van de ssd alles erop staat wat op de sata schijf stond.

welk programma kan ik hiervoor gebruiken (liefst gratis) ?
bedoeling is dus dat ik vanaf de ssd opstart met alle gegevens die op de sata schijf stonden.
 
Laatst bewerkt:
Veiligste bij de overstap van sata naar SSD een verse installatie te doen. Als je toch besluit met imaging te werken, onderneem dan in ieder geval de volgende stappen (anders slijt je SSD wel erg snel).

-Disable de geschedulede defrag die standaard aan staat.

-Zet de TRIM functie voor de SSD aan
 
Zo ver ik weet is dit niet mogelijk en moet je iedere partitie apart overzetten.
Dus de Boot-partitie maar ook de recover partitie apart. Je zult ook zelf handmatig de benodigde partities aan moeten maken.

Ik durf trouwens te betwijfelen of het slim is om de recover partitie op SSD te zetten, zonde van de dure ruimte. Zet deze op een conventionele HD.
 
Veiligste is een schone install...
Maar als je toch een clone wilt maken..
Waar je vaak tegen aanloopt: de oude SATA schijf is meestal groter dan de nieuwe SSD...
Dus de clone software moet met autoshrink overweg kunnen.
Maar dat heeft zijn grenzen.... uiteindelijk kan blijken dat de SSD te klein is om dit te doen... dan weigert de kloon software...
 
ja ssd is 120gb en sata schijf 640gb met 1 programma gaf dit inderdaad moeilijkheden macrium reflect free
echter met easeus partition master is het wel gelukt
 
Das knap dat ie zoveel autoshrink aankan.. weet ik dat ok weer..:thumb:
Houd er wel rekening mee dat de SSD nu aardig vol zit?????
Dat kan consequenties hebben voor de levensduur.... als je nl erg weinig ruimte over hebt dan wordt die ruimte ontzettend vaak herschreven en das funest voor de levensduur vd SSD.
Hoeveel GB heb je over?
Anders zet zoveel mogelijk data op een aparte data schijf en verwijder het daarna vd SSD, het ontslaat je niet van een backup maken...
 
Valt mee.. dan was die 640GB schijf bepaald niet vol.. ;)
Probeer toc hde data zoveel mogelijk op een andere schijf te zetten... kan nooit geen kwaad voor de levensduur vd SSD.
Mooi gelukt dus.. :cool:
 
Vergeet niet die defrag uit te zetten, anders is je SSD alsnog snel versleten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan