Hoe maak ik een vdi-bestand voor virtual box als 'harde schijf'?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veens705

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2014
Hoi

Nu linux op rolletjes loopt wil ik gaan spelen met een virtuele machine in virtual box en er bijvoorbeeld DOS op zetten.
Proberen of ik wat ouwe programmatuur daar aan de praat krijg.
Ik begrijp dat virtual box een *.vdi bestand maakt als nep-hardeschijf. Volgens mij is dat een soort *.iso wat weer een soort *.zip is. (Zie ik dat goed?) Hoe maak ik zo'n vdi-file? Is daar iets voor in Linux?
Op een 1 of andere manier start de virtuele computer niet op van floppy of CD.

groetjes: Jan

Die .vdi maak je niet handmatig. Die maak je vanuit VirtualBox zelf. Bij het maken van een nieuwe VM krijg je de optie om een .vdi aan te maken.

Er zijn voor zover mij bekend weinig tools op de markt die met .vdi om kunnen gaan. Ik heb inmiddels een hele verzameling die .vhd (Microsoft) en .vmdk (VMware) kan lezen en bewerken. Mocht je echt willen dan kun je de tools zelf maken. VirtualBox is tenslotte OpenSource.

Wonder boven wonder vindt hij een iso-bestand ook prima. Het lukt om van een "CD" op te starten, maar de wel gedefinieerde harde schijf ziet hij niet. Die is zo ook niet te vullen met allerlei antieke software. Ik ploeter nog verder....

Om even de zaken in perspectief te zetten, want volgens mij haal je een en ander door elkaar. .vdi, .iso en .zip zijn volledig verschillende bestandsformaten.

Dat je harde schijf niet gezien wordt kan misschien nog wel verklaard worden. Welk OS probeer je te installeren?

Ja, ik snap dat iso en vdi verschillende bestandformaten zijn, maar ik zie dat VirtualBox het prima vindt als ik 'm een virtuele CD-speler geef wat eigenlijk een iso-bestand is. Ik heb dat gewoon geprobeerd met de verwachting dat 'ie een foutmelding zou geven, maar nee: VirtualBox pikte het gewoon. Ik kan het niet anders interpreteren, want de virtuele computer startte gewoon op. Ergens anders vanaf dan van de iso ging niet. Op de virtuele disk staat MSDOS 6.22.

Een ander probleem is wel dat hij z'n harde schijf niet ziet. In de instellingen heb ik 'm daar wel naartoe verwezen. Dat is een vdi (of waarom niet ook een iso) van een lege schijf. Probleem kan zijn dat dat in de config.sys of elders geregeld moet worden. Mijn geheugen uit de MSDOS-tijd laat me in de steek. Dat zal vast nog wel ergens te lezen zijn, en dat bedoel ik met 'ploeteren'. Als iemand het me zo kan zeggen mag dat uiteraard.

Als mijn vermoeden klopt en ik weet hoe dit in theorie op te lossen is, komt daarna het volgende probleem: Hoe verander ik de config.sys op een virtuele schijf die write protected is?

Je bent er bijna. Als opstartmedium kun je net als bij een echte computer kiezen voor zaken als floppy,cd, usb. En als extra kun je van deze media eerst een kopie maken en dat levert een .iso (of .bin) op. Je kunt de .iso dus vergelijken met een CD of Floppy. Een .vdi bestand is een virtuele harde schijf. Dat is fundamenteel iets anders. Zo kan een CD geen journaling (Linux) of NTFS (Windows) aan.

Wat je dus nu in feite hebt gedaan is DOS gestart vanaf een CD. Je ziet echter geen harde schijf. Kan veel oorzaken hebben, maar heb je er bijv. rekening mee gehouden dat DOS slechts een whopping 2GB aan harde schijf aan kan. FAT geformatteerd ook nog.

Hm. Ja, de harde schijf is maar ongeveer 50 MB. Dat moet genoeg zijn voor een DOS-machine.
Het is gewoon de "harde schijf" (eigenlijk VDI-bestand) die ik bij de definitie van de computer kreeg.
Ik heb echt het idee dat dit in de config.sys zit ofzo. Ik vermoed dat de schijf nog in dat bestand moet worden toegewezen aan C:
Maar hoe? Misschien een vraagje voor de DOS-nieuwsgroep?

Schijf zou op IDE moeten staan. Misschien heb je voor SATA gekozen. De schijf hoeft verder niet toegewezen te worden, moet in feite gewoon zichtbaar zijn als C: .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan