• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost hoe maak ik een vervolgkeuzelijst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Erik Daams

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2024
Goedemiddag,

ik zou graag wat hulp krijgen om een vervolgkeuzelijst te maken.

ik zal proberen uit te leggen wat mijn wensen zijn.

op het blad "bestellingen project" worden de diverse bestellingen ingevoerd. deze krijgen allemaal een project nr (rij 3) en een blokker (rij 8)

op het blad "Layher lijst" vullen willen we de bestellingen selecteren bij de juiste week. dit wil ik doen door middel van een keuze lijst.
neem als voorbeeld week 2, in cel AK7 heb ik een keuzelijst van de ingevoerde projectnummers. nu wil ik dat we in cel AK4 een keuzelijst te zien krijgen met de bloknummers, ik wil alleen de bloknummers te zien krijgen die horen bij het eerder gekozen projectnummer en niet een lijst met alle bloknummers. heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Bijlagen

zoek eens op getrapte validaite in dit forum dan vind je vast een voorbeeld wat past

zoek eens op getrapte validaite in dit forum dan vind je vast een voorbeeld wat past
Bedankt voor je tip Mde, ik heb al een tijdje gezocht naar een oplossing maar ik vind nergens een oplossing voor het probleem waar ik tegen aan loop. ik krijg het wel voor elkaar om een getrapte validatie te krijgen, het probleem ontstaat wanneer er in de bestellijsten gebruik word gemaakt van meerdere gelijke projectnummers.

als voorbeeld:

ik heb verschillende bestellingen ingevoerd
projectnummer 23001 met een bestelling van blok 1
projectnummer 23001 met een bestelling van blok 2
projectnummer 23002 met een bestelling van blok A
projectnummer 23002 met een bestelling van blok B

wat ik nu zou willen is dat ik 2 dropdown menu's krijg
in de eerste maak ik een keuze van projectnummer (geen dubbelingen dus als er 2 bestellingen van 23001 in staan maar 1 keer zichtbaar)
en in de 2de een keuze van de bloknummers maar alleen de bloknummers die bij de eerstgekozen projectnummer horen.

ik zou 1 tabel maken met de bestellingen en hier een slicer bij zetten
zie blad 1
bedankt, ik ben weer een stap verder.
ik kan hiermee zien welke unieke projectnummers er zijn en de bij behorende bloknummers.
kan je mij ook vertellen hoe ik nu deze informatie in een keuzelijst kan krijgen?

Sommige mensen willen echt niet luisteren.
Ik wil zeker luisteren hoor alleen mijn kennis van Excel is op dit punt beperkt. (Daarom stel ik ook deze vragen) ik ben erg blij met de feedback die ik krijg.

Ik kan dit zeker toepassen in mijn sheet maar heb nog 1 vraag (al denk ik het antwoord al wel te weten)

Ik zag dat je de ingevoerde project nummers uit kolom a transponeerd uit het eerste tabblad.
Is het mogelijk om de lijsten (kolom b t/m i) automatisch te benoemen aan de project nummers van kolom a?

Eerlijk gezegd weet ik niet wat je bedoeld met de lijsten uit kolom B t/m I.

wel opslaan als xlsm.

Dankjewel dit werkt,
zodra ik nu op de knop "maak nieuwe lijst" click worden de nieuwe bestellingen netjes bijgewerkt.
Ik wil deze knop kunnen gebruiken op het eerste blad (layher lijst) zodat ik blad 1 kan verbergen voor de gebruikers.
dit is natuurlijk geen knip en plakwerk want dan komt de informatie die ik wil wijzigen in "blad 1" op "layher lijst" te staan.
kan je mij hiermee helpen?

ik heb de knop "Bijwerken" al gemaakt op de plek waar ik hem wil hebben.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan