Hoe maak je een bootable ISO betand voor de 6 Windows XP Professional SP1 diskettes?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonono

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Ik heb een non-bootable Windows XP Professional SP1 installatie CD. Om deze Windows XP te kunnen installeren zijn er 6 installatie diskettes nodig, die gebruikt worden om de setup voor te bereiden.
Het zou dus handig zijn, als je van deze 6 diskettes een bootable ISO bestand kunt maken om vervolgens daarvan een bootable CD te maken.

Dit heb ik als volgt geprobeerd:

- het bestand gedownload om de 6 installatie diskettes te kunnen maken
- met Universal Extractor krijg ik van dit bestand 6 images: cdboot1.img t/m cdboot6.img
- met MagicIso zie je vervolgens, dat deze images een volume label hebben van DISK101 t/m DISK106
- in een directory 6 mappen aangemaakt DISK101 t/m DISK106
- via MagicIso vervolgens de bestanden van elke cdboot#.img naar de desbetreffende map gekopieerd
- dan het bootable ISO bestand aangemaakt met MagicIso:
- de bestanden van DISK101 rechtstreeks in de root geplaatst en dan de mappen DISK102 t/m DISK106
(de achterliggende gedachte is: als de CD opstart, dan komt vervolgens "Plaats diskette 2 .." en deze zou dan automatisch gevonden moeten worden als DISK102. Enz. t/m DISK106)
- ISO WinXPsp1discs.jpg toont de inhoug van het ISO bestand

- MagicIso geeft aan, dat het bestand 'Non-Bootable' is
- vervolgens met Bart's Boot Image Extractor getracht een boot image bestand te extraheren van DISK101 en deze te gebruiken in het ISO bestand bij MagicIso
- resultaat van "bbie": Invalid boot records indicator

De vraag is dus nu: hoe maak ik het ISO bestand bootable, zodat ik de 6 afzonderlijke installatie diskettes niet hoef te gebruiken. En daarna wordt het natuurlijk pas duidelijk of deze CD inderdaad de setup procedure uitvoert.

Andere ideeën, oplossingen, ect, .....alles is welkom.

Bedankt alvast

Bijlagen

• ISO WinSPsp1discs.jpg
    ISO WinSPsp1discs.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 97
XP en diskettes??????? Enige moment waarop je diskettes nodig hebt is als je SATA of RAID drivers nodig hebt voor je moederbord. Die kun je eenvoudig toevoegen met het gratis nLite.

Ik heb een Gigabyte H77M-D3H moederbord en hier kun je inderdaad alleen maar SATA apparatuur op aansluiten.
Om een Windows XP virtuele machine in VMware Workstation aan te kunnen maken, heb ik dit nodig.
Mijn computer heeft geen diskettestation en deze zijn ook niet meer leverbaar. Ik heb stad en land afgezocht voor een SATA diskettestation.

a. M.b.v. ImgBurn kun je de XP-installatiemappen van een XP CD op een .ISO zetten "Create image file from files / folders"
Als je slim bent (je hebt die XP diskettes of XP cd gekopieerd naar C:\XP in dit voorbeeld), dan doe je het zo dat je éérst die map als 'hoofdmap' aangeeft van een schijfletter:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
subst B: C:\XP
Je kunt dan de folder B: toevoegen in het "Create image file from files / folders
Als je het dan gaat branden, dan zal ImgBurn zelf aangeven dat het hier blijkbaar om een Windows installatie-cd gaat, en je vragen of die ook opstartbaar moet zijn. Dat natuurlijk bevestigen.
Er wordt dan een opstartbaar .ISO bestand gemaakt.
b. Ik neem toch aan dat je ook een IDE/PATA controller kunt aangeven voor in je virtuele machine in Virtualbox? Indien ja, dan heb je verder niets met SATA controller drivers binnen XP te maken...

Tijs.

Ik krijg wel een ISO bestand, maar dit is niet bootable. ImgBurn komt niet met deze vraag.

Achtereenvolgens uitgevoerd:
- bestanden van Windows XP CD naar C:\XP gekopieerd
- WinLogo+r: cmd.exe
- subst B: C:\XP
- geeft in verkenner naast Win7(C:) een station Win7(B:)
- ImgBurn opgestart (v. 2.5.7.0)
- Create Image file from files/folders
- naam output file gekozen
- Operation succesfully completed

Kijk ik in MagicIso dan is het wederom een Non-Bootable ISO bestand

Ik heb een plaatje "image B.jpg" toegevoegd. In de tabs Information, Options, Labels en Advanced zie ik geen optie om aan te geven, dat het om een bootable ISO bestand gaat. De enige melding die ik krijg is "Comfirm volume label" omdat ik dit dit had aangegeven.

image B.jpg

Doe eens een schermafdruk van C:\XP
Lijkt mij dat die niet volledig is, en dus niet als XP cd-inhoud wordt herkend door imgburn.

PS: Dat verhaal van die 6 diskettes waar je in je startposting over begon was ooit bedoeld voor pc's die geen CD-rom speler hebben of niet van CD konden opstarten. Ga dus in ieder geval niets doen met die 6 diskettes. :D

Tijs.

De schermafdruk heet "image B_2.jpg"

Mijns inziens moet dit kloppen.
Wanneer ik de prodedure gebruikte:
- setup uitvoeren met installatie diskettes en
- vervolgens setup op de cd, dan wordt Windows XP geïnstalleerd.
image B_2.jpg

Dat is een Windows 98 CD, niet XP!

Tijs.

Toevoeging: Voor de zekerheid zelf aangeven dat het een bootable cd moet zijn:
Zodra alles ingevuld, ga in het rechtervenster naar tabblad Advanced en dan naar subtabblad Bootable disc
Vink aan: Make image bootable
Als het goed is staan meteen de instellingen goed:
Emulation: None
Load segment: 07C0
Sectors to load: 4

Ik heb bijgevoegd een XP boot-image, die je dan moet aangeven in het Boot-image vakje (wel eerst even uitpakken, zodat je Bootimage.ima kunt aangeven in dat vakje).

Natuurlijk moet je dan wel de inhoud van een XP cd gekopieerd hebben naar C:\XP ipv. die Windows 98 bestanden.

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt helemaal gelijk en dit is stom. CD's waren verwisseld en je denkt van de juiste plek te nemen.

De prodedure nogmaals uitgevoerd, maar dan komt toch het probleem bij het wegschrijven van het ISO bestand.
In de Advanced tab is nu wel de mogelijkheid om aan te geven dat het om een bootable bestand gaat. Maar vraagt ook om een boot image en zonder boot image gaat het niet. Dus blijf ik steken.

De laatste berichten overlapten elkaar. Ik ga dus de procedure nogmaals uitvoeren met het daarbij behorende BootImageXP image.

Nog even een aanvullend vraagje:
Hoe verwijder ik het station Win7(B:) als ik klaar ben met deze operatie?

Bedankt voor je ondersteuning!

Nu is het inderdaad gelukt. ImgBurn kwam nog met een opmerking over "conflicting settings" maar heeft dit zelf opgelost.

En WinXPsp1 is inderdaad BOOTABLE !!!

Bedankt
conflicting settings.jpg

Het virtuele station "B:" in verkenner heb ik verwijderd met het commando: Subst B: /d
En inderdaad verdwenen.

Als je vragen hiermee zijn beantwoord, zet de vraag dan opgelost. :thumb:

Tijs.

Mijn vraag is niet helemaal beantwoord, maar ik zal de vraag als opgelost zetten.
Om van 6 Windows XP installatie diskettes een bootable ISO bestand te maken, blijft onopgelost.
Bij installatie van Windows 2000 Professional worden 4 installatie diskettes gebruikt. De aanmaak van een dergelijk ISO bestand verloopt dan denk ik op eenzelfde manier.
Ik ga dus maar verder zoeken hoe zoiets opgelost kan worden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Lees nog eens een keer terug, posting #6:
[...]PS: Dat verhaal van die 6 diskettes waar je in je startposting over begon was ooit bedoeld voor pc's die geen CD-rom speler hebben of niet van CD konden opstarten. Ga dus in ieder geval niets doen met die 6 diskettes.

Nu staat het je vrij om te gaan proberen er tóch iets mee te doen, maar persoonlijk vind ik dat verloren tijd. Het is mogelijk om 1 diskette opstartbaar op een usb-stick of cd-rom te zetten, maar het wisselen naar 'diskette' 2 is daarmee niet geregeld...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan