Hoe maak je meerdere servers met elkaar verbonden zoals bij Facebook?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulb152

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hallo,

Zoals bij Facebook, Google, Apple enzovoort, bij elke datacenter heeft men allemaal servers staan (duh) maar die zijn op elkaar verbonden neem ik aan en die runnen allemaal dezelfde programma's ofzoiets? Hoe doen ze dat, hoe sluiten ze al die servers op elkaar aan en laten ze die samen werken als zeg maar één server?

Ik heb deze vraag al heel lang en hij is vast en zeker wat onduidelijk maar veel beter kan ik het niet uitleggen..

Wel bedankt voor je antwoord!!

Ga op Youtube etc. kijken naar het concept loadbalancing
Zoals de naam al aangeeft wordt de load (=belasting) daarmee verdeeld over meerdere servers, die (doorgaans) allen van 1 centrale opslag gebruik maken.

Tijs.

Ik ben nu wel wat meer geïnformeerd over loadbalancing maar het deel wat ik nog niet helemaal snap is, hoe maak je zoiets, is het veel werk, moet je er veel ervaring voor hebben of zou iedereen het kunnen door een uitleg er over te volgen en is het een apart apparaat of is het software dat je installeert op één of meedere (servers) computers?

Ja, daar moet je veel kennis voor hebben.
Er zijn 2 aspecten bij het loadbalancen van webservers:
a. Het loadbalancen van de website(s) zelf. Dat moet op de servers gebeuren (bijv. Windows Datacenter edition kan dat).
b. Het loadbalancen van de inkomende verbindingen van de bezoekers. Daar kan een apart apparaat voor gebruikt worden (bijv. de Big IP van F5 (link)) die niet alleen de inkomende verbindingen verdeeld maar ook een firewall heeft en beschermt tegen (netwerk-/verbindingen)overbelasting, DDOS aanvallen etc.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan