• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe maak je.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

avdhorst

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2005
Is het mogelijk om bij voorbeeld als ik in kolom a een product code (dit produkt bestaat uit meerdere componeneten) ingeef er in kolom c d e f er bepaalde aantallen komen te staan of is dit te complex voor een beginner te maken?

valt wel mee ,maar zou graag willen weten wat je precies wilt:thumb:

Moet excel hier rekenwerk bij uitvoeren want ik snap het niet echt wat je wil maken.
Als het gewoon ingeven is dan lijkt het me gemakkelijk

Allereerst welkom op het forum.

Je vraag is niet echt duidelijk, maar je kan hier in principe elke vraag stelen die je wilt, of mensen je (kunnen) helpen hangt vaak af van hoe duidelijk je vraag is.
Op zich kan (bijna) alles in Excel, maar laat je je daardoor vooral niet afschrikken.

Dus: probeer je vraag duidelijker te stellen.
Ook kun je wat je hebt in een zip bestandje uploaden naar helpmij zodat anderen er naar kunnen kijken liefst met een uitleg hoe je het wilt hebben.

T.a.v. je vraag en hoe ik hem lees
Het is bv mogelijk een ingegeven waarde (in dit geval productcode) te delen een een eerste en tweede en derde deel.
Met deze waarden kan je dan weer gaan zoeken in andere tabelen en de gevonden waarden laten zien.
Bedoel je zo iets?

Kijk eens onder help bij functie als ALS, VERT.ZOEKEN en DEEL.

Bv.
In kolom A1 voer je een code in; zeg G101234
Met deze formule in B1; =LINKS(A1;2) krijg je alleen de G1
met deze formule in C1; =DEEL(A1;4;3) krijg je 123.
Uitleg;
kijk naar de waarde in cel A1 en neem vanaf links geteld de eerste 2 karakters.
kijk naar de waarde in cel A1 en meen vanaf het 4e karakter de eerste 3 karaters.
Met VERT.ZOEKEN (verticaal zoeken) kun je dan in andere kolomen of tabbladen gaan zoeken naar tekst of andere waarden die daar dan weer bij horen.

Met name met VERT.ZOEKEN kan een heleboel en ik denk dat je hiervan gebruik wilt maken.

P.s. geef ook even aan welke versie + taal je gebruikt, vooral handig om te weten is of een Nederlandse of Engelse versie gebruikt.

Laatst bewerkt:
Ok sorry voor de korte en onduidelijke uitleg maar is voor het eerst dat ik dit forum of een ander forum gebruik dus wist niet hoe serieus ik genomen zou worden.
Maar goed:
Stel ik heb een produkt dat bestaat uit meerdere onderdelen bijv 6 boutjes m6 en 6 moertjes m6 een bevestigingsbeugel en een bevestigings plaat deze hebben bijv code e123.
en heb ik 5 maa nodig dus wil ik graag code e123 ingeven en dat er dan automatisch 6 boutjes en moertjes 1beugel en 1 plaat maal 5 wordt gekozen en zichtbaar wordt gemaakt en als totaal ook 30 m6 boutje en moertjes 5 platen en 5 beugels

Kan wel, de vraag is excel voor zo iets handig is, lijkt me meer iets voor access.

Op zich kan het dus wel, de vraag is waar leg je welke gegevens vast.

Ik zou per Artikel een lijst maken onderdelen en de aantalen die nodig zijn voor dat artikel.

In de bijlage staat een voorbeeldtje, zie het als een proof of concept, echt werkbaar is het m.i. niet.
Mogelijk heeft echter iemand anders een idee hoe je dit op een slimme manier in Excel kunt aanpakken.

Bijlagen

sorry wel gelukt nu ff kijken of ik het snap alvast bedankt voor de moeite

pfff even bezinken hoor haha
niet echt iets voor beginners geloof ik ik zal er morgen nog een uitgebreid naar kijken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan