Hoe main windows partitie formateren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Surkino

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2003
Hallo,

Ik heb een Laptop met 300 Gb Hd. verdeeld in twee partities. Eén van 40 gb (met windows vista op) en één van 260 gb.
Het probleem is dat de eerste partitie met windows, veel te snel vol geraakt door windows update's etc..
Ik kan die partitie niet vergroten zolang windows erop staat. en een volledige format met de installatie cd die bij de laptop was zet alles zoals het nu is.
Ik weet hoe ik de tweede partitie kan verkleinen, maar hoe kan ik nu die eerste vergroten?
en hoe kan ik windows dan installeren zonder dat die stomme installatie cd da terug op 40 gb zet?

Alvast bedankt ;)
Wesley.

Hoi..

Begrijp ik goed dat je sowieso een nieuwe installatie wilt doen??
Zo ja...dat kan je dan doen en naderhand kan ik je wel een progje aanreiken en een stappenplan maken waarmee je die partitie kan vergroten.
Mocht je werken via een recovery bedenk dan dat je terug gaat naar fabrieksinstellingen. Mocht je dus data op D hebben staan stel die dan eerst veilig.

Wil je geen nieuw instal dan kan dmv dat progje ook wel je C laten vergroten.
Je zegt het maar.

Laatst bewerkt:
Ok, in Vista kan je de grootte van de partities veranderen via Schijfbeheer. Wat je eerst moet doen is de in jouw geval D: schijf naar wens of nood verkleinen, herstarten.

Daarna is er een ongedefinieerde vrije ruimte over.

Dan kan je dat op dezelfde manier weer toevoegen aan de C: schijf om die te vergroten.
N.B: Niet te vaak doen, dat wil dan nog wel eens in de war lopen... Beter de eerste keer doordacht goed partitioneren & formatteren.

Andere oplossing: Je kan de Documenten-mappen van alle Gebruikers verhuizen naar de D: schijf:
Start, Documenten, RechterMuisKlik, Eigenschappen, verander in Locatie alleen de schijfletter C in D, Toepassen, Ok. Alles Verplaatsen, niet kopieren, tenzij je een backup wil bewaren, maar alle nieuwe documenten worden vanaf dan op de nieuwe locatie opgeslagen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan