hoe maken kolommen in detailregel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Een rapport bestaat uit kop en voetregels en uiteraard een detailregel. Ik wil nu dat alleen de detailregel uit meerdere kolommen (2) gaat bestaan. Hoe organiseer ik dat?

Via Bestand Paginainstelling is weliswaar in te stellen dat het rapport in kolommen moet worden afgedrukt echter blijkt dan het gehele rapport in kolommen te worden afgedrukt. Het is echter de bedoeling dat alleen de detailregels in kolommen worden afgedrukt; de overige regels (kop- en voetteksten) moeten in één kolom (over de volle breedte) blijven staan.

Laatst bewerkt:
Rapportontwerp aanpassen welicht.
Geef anders wat meer info, je vraag blinkt niet uit qua helderheid ;)

Groet,

Tardis

Via pagina instelling gaat dit niet lukken.
Pas je rapportontwerp zo aan dat je detailgegevens van boven naar beneden staan (kolommen) in plaats van van links naar rechts (rijen).

Groet,

Tardis

Tardis,

Dank voor je reactie; ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoelt (laat staan dat ik het in praktijk kan brengen) maar misschien komt dat ook door mijn vraagstelling.

De detailregel bevat slechts één veld dat in de praktijk qua ruimte minder dan een halve printregel inneemt. Vandaar mijn gedachte om twee detailvelden achter elkaar te plaatsen. Dus bijvoorbeeld:

huidig:

item 1
item 2
item 3
item 4
item 5

nieuw:

item 1 item 2
item 3 item 4
item 5

uiteraard allemaal keurig uitgelijnd.

Hoe kan ik dus op basis van dit voorbeeld jouw oplossing in praktijk brengen?

Hallo,

ik neem aan dat je bij paginainstelling je het aantal kolommen op 2 hebt gezet en van links naar rechts.
Deze opmerking begrijp ik niet helemaal

echter blijkt dan het gehele rapport in kolommen te worden afgedrukt

Wil je zeggen dat je meerdere kolommen in je koptekst en voettekst hebt staan?
Als het gaat om gegevens met detailgegevens (bijvoorbeeld facturen met factuurregels), gebruik dan een rapport voor de algehele factuurgegevens en een subrapport voor de factuurregels.

Groet,

Tardis

Tardis,

Wederom dank voor je opmerkingen. Ik begrijp zo langzamerhand welke kant je op wil voor een mogelijke oplossing.

Oorspronkelijk had ik de paginainstelling van het gehele rapport op 2 kolommen staan (van links naar rechts). Gevolg was inderdaad dat het volledige rapport (dus ook kopregels e.d.) in kolommen werd afgedrukt. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Vandaar mijn vraag.

In mijn geval gaat het niet om facturen maar om een opdrachtbevestiging. In die opdrachtbevestiging kunnen 1 tot 16 regels voorkomen die vergelijkbaar zijn met artikelregels. Ik hoop met werken in kolommen wat regelruimte te besparen.

Het bestaan van een subrapport binnen een rapport is me niet bekend. Ik ga me nu dus hierin verdiepen. Als dat inderdaad betekent dat je alleen voor het subrapport een afwijkende paginainstelling (lees kolommen) kunt instellen is mijn probleem dus opgelost.

Dank voor het meedenken.

Inderdaad, het werken met een subrapport heeft DE oplossing gebracht. Hierdoor zie ik meteen weer nieuwe mogelijkheden voor zaken die ik voorheen met grote omwegen heb gemaakt. Dank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan