Hoe makkelijk kunnen mijn buren nu inbreken in mijn pc?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LukeV
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LukeV

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Mijn buren vroegen mij vandaag of ze een paar dagen gebruik zouden kunnen maken van mijn draadloos internet. Ze hebben wat problemen met UPC en kunnen om de een of andere reden niet online komen. Aangezien ik op goede voet met ze sta (het is een vriendelijk, wat ouder koppel), had ik daar geen enkel probleem mee en gaf ik ze mijn wachtwoord.

Toch knaagt er ergens iets. Hoe makkelijk is het eigenlijk om in te breken in andermans computer, en hoe EXTRA makkelijk wordt het als de persoon in kwestie je wachtwoord heeft?

Het is niet zo dat ik mijn buren niet vertrouw (hoewel ik niemand 100 % vertrouw) maar ik ben gewoon benieuwd hoe eenvoudig mijn pc nu is te kraken.

Wie heeft er tips/ideeen?

Als de pc van je buren in dezelfde Werkgroep zit en jij hebt je schijven gedeeld, wordt het wel heel makkelijk.

Maar ik weet niet wat je onder een wat ouder koppel verstaat? 40 jaar, 70 jaar?
Je kunt je beter afvragen wat hun kennis van computers en netwerken is.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb naar mijn weten niets gedeeld en van 'werkgroepen' weet ik niets!! (hoe kan je daar makkelijk achterkomen?).

Ze zijn eerder richting de 70 dan 40. Maar goed, of zij (en hun familie) nu wel of niet te vertrouwen zijn, is natuulijk lastig helemaal goed te beoordelen. Waar ik graag wil weten is hoe makkelijk je met kwade wil kan inbreken in de pc/laptop van je buren en of het hebben van iemands wachtwoord en het gebruikmaken van zijn/haar verbinding het inbreken extra vergemakkelijkt (of maakt dat niet zoveel uit? Het wachtwoord is namelijk niet top secret; het staat immers gewoon op je modem).

Laatst bewerkt:
De Werkgroep kun je zien door met de rechtermuisknop op Mijn Computer te klikken en te kiezen voor Computernaam (XP).
Ik kan je helaas niet vertellen hoe makkelijk het is om in te breken op je computer via de draadloze router/modem. Maar als men al in je netwerk zit lijkt het niet ondoenbaar.

Hoi !

Als het WLAN-ww. onder op je router staat (wat vaker het geval is), zou ik dat even snel veranderen !

Greetz,

Harry.

Hoi,

Zodra buren gebruik maken van jou router, moet je controleren of de instellingen voor je netwerkbeveiliging 'standaard' zijn of - wat je eigenlijk altijd moet doen - gewijzigd.

Er zijn in jou situatie twee belangrijke, die hierboven al genoemd werden:
1. de z.g. werkgroep die op elke pc of laptop is ingesteld, en binnen jou netwerk hetzelfde moet zijn om de apparaten onderling van gegevens gebruik te kunnen laten maken.
2. het wachtwoord voor toegang tot je router, zoals Harry aangaf.

ad. 1 zoals gezegd, dit wordt vaak niet gewijzigd en 'heet' vaak Workgroup of Mshome. Je verandert dit (Vista en Win7) door rechtsklikken op 'Computer' en in het snelmenu op 'Eigenschappen'. Vervolgens klik je op 'Instellingen wijzigen'.

ad. 2 in de handleiding van je router staat de standaardnaam en het wachtwoord voor toegang tot de setup van je router; je kunt dit in de setup van je router zelf wijzigen

Nadat het gebruik van jou internetverbinding door je buren niet meer nodig is, zou ik als ik jou was de encryptiesleutel wijzigen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!

Ik heb XP en onder 'systeemeigenschappen'-'computernaam' zie ik achter 'volledige computernaam' mijn eigen naam gevolgd door een code van letters en cijfers. En daaronder staat achter 'werkgroep': WERKGROEP.

Heb geen idee wat dit nou precies inhoudt, maar zie nergens iets wat op delen zou moeten duiden!!

De Werkgroep kun je zien door met de rechtermuisknop op Mijn Computer te klikken en te kiezen voor Computernaam (XP).
Ik kan je helaas niet vertellen hoe makkelijk het is om in te breken op je computer via de draadloze router/modem. Maar als men al in je netwerk zit lijkt het niet ondoenbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan