• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe met "1" naar "1-jan" ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonJis

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
Hallo,

Heb 12 tabbladen in een excel-bestandje, jan/feb/mrt/apr enz. Hierop een kolom "datum". Deze kolom met celeigenschappen op dd-mmm ingesteld.
Nu vroeg ik me af of het volgende mogelijk is, als ik "1" invoer moet er "1-jan"of respectievelijk "1-feb"of "1-mrt" enz in de cel verschijnen.
Dit lukt op het blad "jan", maar niet op de volgende maandbladen. Na invoering van een "1"of een "2" of een "12" "verschijnt er ook in bijv. "sep" "1-jan" in de cel.
Hoe dit te doen?

Bvd Ton Jis.

Zonder enige poespas is het in tikken van 1-1 of 1-2 of 1-3 enz het meest eenvoudigst.
Alleen een 1 intikken lukt niet.

Begin met het afzien van je voornemen om gelijksoortige gegevens over 12 verschillende werkbladen te verdelen.
Gebruik voor deze gegevens 1 werkblad met als 1 van de kolommen (eigenschappen) de maand waarop de gegevens betrekking hebben.
Een tweede werkblad kun je gebruiken voor weergaven van geselecteerde gegevens (per dag/week/maand/kwartaal,jaar).
Deze opbouw maakt het werken met draaitabellen (en daarop gebaseerde grafieken) ook kinderlijk eenvoudig.
Zo gauw je een computer gaat gebruiken moet je het 'papier'denken in mappen. dossiers, ordners, dozen, planken en kasten achter je laten. Belangrijk worden nu uniek identificeerbare 'records' (rijen) met evenzovele 'eigenschappen' (kolommen).
Gelukkig kan ieder werkblad minstens 2^20 'records' bevatten.

Heren, dank voor uw antwoorden. Ze hebben me aan het denken gezet en heb de oplossing gevonden.
Ben naar Celeigenschappen>Getal>Categorie: Aangepast>Type: gegaan. In Type 0_0"mrt" ingegeven en op OK geklikt. En het werkt.
Als ik nu de cel aanklik en bijv. het getal 13 intyp, geeft ie keurig "13 mrt" weer. Zoals gewenst.

M.vr.gr. Ton Jis

Ik dacht dat je meer een combinatie zocht om met meerdere sheets als groep sneller resultaat te bereiken. Wat je nu doet heeft volgens mij niets meer met "datum" te maken. Beter is het in het vervolg een voorbeeldbestand te plaatsen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan