Hoe na aanvinken van Ja/nee vakje datum automatisch invullen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martina1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2010
Hallo allemaal,

ik wil graag in mijn zeer eenvoudige database een vakje van datum automatisch in laten vullen als een ja/nee vakje wordt aangevinkt (en dan ook de datum van het aanvinken). Deze kolommen staan beide in dezelfde tabel.
Ik heb al ergens een antwoord gevonden mbt VBA, maar kan daar helaas niet echt mee uit de voeten (heb geen verstand van macros en VBAs)

Alvast heel erg bedankt

Martina

Martina,

Stel dat het Ja/Nee vak de volgende naam heeft: selDatum en
het datumvak de naam txtDatum is.

Zet dan bij de gebeurtenis klikken van het betreffende Ja/Nee vak het volgende:

Code:
Private Sub selDatum_Click()
  Select Case selDatum
  Case True
    Me.txtDatum = Date()
  Case Else
    Me.txtDatum = Null
  End Select
End Sub

Als je nu in het Ja/Nee vak klikt zal of de huidige datum of null worden ingevuld in het tekstvak txtDatum al naargelang het Ja/Nee vak True of False is.

Groeten,

Paul

Hallo Paul,

misschien heel dom van me (het ziet er simpel uit zoals je het schrijft)
waar vind ik de "gebeurtenis"

(ik heb Access 2007)

Martina

Als je het formulier opent in Ontwerpweergave, kun je de <Eigenschappen> openen van je checkbox. Bijvoorbeeld met de rechtermuisknop. Op het tabblad <Gebeurtenissen> vind je een aantal acties, waaronder <Bij klikken> en <Na bijwerken>. Je kunt één van deze twee acties gebruiken.

Aha,
nu snap ik waarom ik het niet kan vinden.
het staat allemaal in 1 tabel (dus geen formulier)
moet ik er eerst een formulier van maken of kan het ook in de "tabelvorm"?

Als je zaken wilt automatiseren, dan raad ik je aan om daar een formulier voor te maken. Je kunt wel met macro's wat zaken regelen, maar dat is in dit geval niet heel erg handig.
Bovendien is het wel handig als je jezelf aanleert om alle bewerkingen niet in een tabel uit te (laten) voeren, maar via formulieren. Eigenlijk zou je, als de db af is, helemaal niet meer in de tabellen hoeven te zijn. En doe je dus alles via formulieren en rapporten.

Martine,

Helemaal met Michel eens.

Kijk eens op de volgende site voor het aanmaken van een formulier in Access2007.

http://office.microsoft.com/nl-nl/access-help/formulieren-maken-HA010075993.aspx#BMusingformwizard

Als je het formulier gemaakt hebt en je in de ontwerpweergave bent doe dan het volgende:
1. Selecteer het selectievakje
2. Rechtsklik op het selectievakje
3. Klik op eigenschappen
4. Ga naar het tabblad overige.
5. Typ in het tekstvak achter naam: selDatum

Herhaal deze reeks voor het datumveld in het formulier.
bij stap 5 vul dan bij naam: txtDatum in!

Ga nu terug naar de eigenschappen van het selectievak op het tabblad Gebeurtenis
DubbelKlik in het tekstvak achter BijKlikken en de tekst [Gebeurtenisprocedure] verschijnt.
Er verschijnt achter het tekstvak een knopje met ... (ik werk met 2003)
Klik op deze knop en je komt in de code van het formulier met al aangegeven de tekst:
Private Sub selDatum_Click() en End Sub.
Plaats hiertussen de eerder in een bericht geplaatste Select Case code en het is gepiept.

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt:
Nou ik heb het bijna voor mekaar.
ik heb alles in de gebeurtenisprocedure gezet (en aangepast aan mijn titels)
maar nu geeft ie een "compileer fout (kan project en/of bibliotheek niet vinden)
hij maakt de Date blauw en de eerste regel geel met een gele pijl ervoor.

Dan zit er ergens (kan overal zijn) een fout in je bibliotheken. Probeer die op de volgende manier op te sporen:
In je VBA venster, kies je <Foutopsporing>, <[database] compileren>.
Access zoekt dan alle fouten op die er in je db zitten, en markeert ze. Je kunt ze dan vervolgens oplossen.
Het kan ook zijn dat er een ontbrekende (of verkeerde) bibliotheek is, die dus niet geladen kan worden. Die vind je bij <Extra>, <Verwijzingen>. Check dus welke bibliotheken daar zijn geladen, en maak er eventueel een plaatje van, als je niet weet wat je hoort te zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan