• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe NB() waarden snel weglaten in horizontale as en deze as herverdelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElFuego

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2016
Ondanks een intensieve zoektocht op dit forum slaag ik er maar niet in om een Excel-bestand met een groot aantal NB# velden goed en snel te vertalen naar een grafiek, waarin de NB# waarden buiten beschouwing blijven. Zowel in de grafiek zelf, als op de horizontale as. Het bestand heeft de opzet, zoals in het voorbeeld weergegeven. De indeling van de horizontale as krijg ik ook niet goed. Jullie hulp is van harte welkom!

De data is gegenereerd op basis van een draaitabel, waarna diverse berekeningen zijn uitgevoerd. Alleen de rijen waarin data staat dienen te worden meegenomen in de grafiek.
Omdat de rapportages wekelijks dienen te worden gemaakt en qua aantallen (monteurs, werkdagen, bonnen) telkens veranderen, heb ik de tabel met berekeningen zo gemaakt dat de uitkomsten automatisch worden gegenereerd waarin ik nieuwe data inlees. Deze berekeningen zijn niet opgenomen in het voorbeeldbestand. Hier volsta ik met alleen de waarden.

Omdat er in het origineel sprake is van tientallen monteurs zou ik in de wekelijks te genereren grafiek graag de NB# waarden in 1x buiten beschouwing willen laten. Nu heb ik ze nog handmatig uit gevinkt bij het selecteren van de weer te geven gegevens. Is dit mogelijk?

Bekijk bijlage Vraag lege cellen en asnotatie Excel.xlsx

Plaats even een voorbeeldje met hoe het echt in elkaar steekt. Dus met tabel, draaitabel en formules. Deze opzet lijkt mij niet echt handig om hier een grafiek op te baseren. Wat wil je eigenlijk presenteren in deze grafiek?

Bijgevoegd het originele bestand met tabel, pivot en berekeningen.
Op basis van wekelijks nieuw te importeren brongegevens (met telkens dezelfde indeling) wil ik dat er elke week automatisch een tabel en grafiek gegenereerd wordt die per monteur weergeeft:
- het absolute aantal bonnen dat elke monteur die week heeft afgehandeld: lijngrafiek, secundaire as.
- het gemiddeld aantal bonnen dat hij per werkdag heeft afgehandeld (hiervoor dient eerst het aantal werkdagen te worden bepaald): kolomgrafiek.
- de gemiddelde directe tijdsbesteding in uren per werkdag: kolomgrafiek 2.

Op de horizontale as dienen de namen van de monteurs te komen. Omwille van de privacy heb ik voor nu de namen monteur 1, monteur 2, etc gehanteerd.

De formules om de tabel automatisch te genereren staan mijns inziens goed, nu de grafiek nog. Ik heb het geprobeerd met een draaigrafiek, maar zover mijn kennis reikt kan ik het aantal werkdagen niet automatisch berekenen binnen de draaitabel. Daarom een aparte tabel, die is gelinkt aan de draaitabel.

Bekijk bijlage Voorbeeld bonnen Onderhoudsdienst Helpmij.xlsx

Een grafiek kan twee doelen hebben:

1. Je wilt de gegevens duidelijk presenteren;
2. Je wilt het verbloemen door het onleesbaar te maken.

Zet de gegevens in een tabel dus zonder lege regels. Met een paar formules kan je het weeknummer en andere zaken uit laten rekenen. Op basis hiervan kan je draaitabellen en de grafieken maken.

Het aangepaste voorbeeldje heb ik XL-2007 gemaakt. Hierin klopt de berekening van het weeknummer niet. (is versie afhankelijk vrij eenvoudig aan te passen)

Bijlagen

Dank je wel! Ik ga er mee aan de slag. Mijn voorkeur heeft wel om het geheel in één grafiek te presenteren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan