• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe opmaak in beide kolommen behouden bij kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

frankie111

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2014
Weet er iemand hoe ik de opmaak kan behouden wanneer ik kolom A kopieer naar kolom B waarbij de opmaak en de gegevens in kolom 2 ook bewaard blijven.
Met paste special krijg ik dit niet klaar.
Iemand die weet hoe je dit wel voor elkaar kan krijgen.
In bijlage een voorbeeld van wat ik bedoel.

Het eigenlijke resultaat in het voorbeeld zou normaal kolom B moeten worden.

opmaak voorbeeld.JPG

Lijkt me niet mogelijk zonder VBA.

Waarom hebben de kolom A en B deze opmaak? Misschien is dan is iets mogelijk met voorwaardelijke opmaak.

Je kan ook alleen de opmaak plakken.
Even zoeken naar het kwastje

Lijkt me niet mogelijk zonder VBA.

Waarom hebben de kolom A en B deze opmaak? Misschien is dan is iets mogelijk met voorwaardelijke opmaak.

Voorwaardelijke opmaak is geen optie.
Dit is een stuk uit een kalender waar geen regelmaat in zit. Kleur is afhankelijk van te veel factoren en voor meerdere kalenders en verspreid over meerdere personen. Toch bedankt voor het meedenken.

@JV
TS wil de 2 opmaken 'over elkaar heen kopiëren'. Lijkt me VBA bij benodigd.

Laatst bewerkt:
@JV
TS wil de 2 opmaken 'over elkaar heen kopiëren'. Lijkt me VBA bij benodigd.

Ik heb een macro geschreven in VBA die naar de kleur kijkt in kolom a en die dan ook aanpast in kolom b maar aangezien het over een kalender gaat (=365 dagen) is deze macro heel traag omdat er nog andere bewerkingen voordien en nadien dienen te gebeuren in het bestand.
Indien ik zou kunnen kopieren zoals ik hierboven probeerde te doen dan spaar ik veel tijd uit. Dan heb ik ineens een hele maand ipv 1 indiviuele dag en dit dan 30 keer voor 1 maand.

Laatst bewerkt:
ahh ik snap m, zijn de opmaken altijd zoals op de foto?
Dus een kruis in 1 cel en vervolgens de kleuren eroverheen?

ahh ik snap m, zijn de opmaken altijd zoals op de foto?
Dus een kruis in 1 cel en vervolgens de kleuren eroverheen?

Ja soms wel en soms niet. Hangt weer af van bepaalde factoren. Maar uiteindelijk moeten de kleuren van kolom A er wel overheen met behoud van dat kruis!

Oke probeer het dan zo eens

Code:
Sub jec()
 For Each cl In Range("E6", Range("E" & Rows.Count).End(xlUp))
   cl.Interior.Color = cl.Offset(, -1).Interior.Color: cl.Offset(, -1).Interior.Color = xlNone
 Next
End Sub

Oke probeer het dan zo eens

Code:
Sub jec()
 For Each cl In Range("E6", Range("E" & Rows.Count).End(xlUp))
   cl.Interior.Color = cl.Offset(, -1).Interior.Color: cl.Offset(, -1).Interior.Color = xlNone
 Next
End Sub

Ik ga morgen dat zeker uit proberen maar ik had de het volgende geschreven maar dat script is tergend traag.
Hier is de bedoeling dat hij de kleur van het lettertype als achtergrond zet in de cel ervoor. Nadien wou ik de bewerking zoals hier gevraagd nadat ik eerst het lettertype via VBA al terug op zwart gezet had.
Dan is de achtergrond van de cel eigenlijk de oorspronkelijke kleur van de letterkleur geworden en het lettertype zwart, want anders zou je dit meer kunnen lezen.

Code:
Sub changebackgroudcolor()
    Dim I As Long
    Dim J As Long 'integer
    Dim xNum As Long
    Dim xRows As Long
    Dim xRgD As Range
    Dim xRg, xRgS As Range
    On Error Resume Next
    Set xRg = Range("d3:d33")
    Set xRgS = Range("b3")
    xRows = xRg.Rows.Count
    Set xRg = xRg(1)
    xNum = 0
    For J = 1 To 36
    J = J + 2
    For I = 1 To xRows
       xRg.Offset(I - 1, 0).Font.ColorIndex = xRgS.Font.ColorIndex
        Cells(I + 2, J - 1).Interior.ColorIndex = Cells(I + 2, J).Font.ColorIndex
    Next
    Next J

End Sub

Laatst bewerkt:
Moet de kleur in kolom A trouwens ook blijven staan? Die wordt in mijn macro nu wel weggehaald na kopiëren naar kolom B

Moet de kleur in kolom A trouwens ook blijven staan? Die wordt in mijn macro nu wel weggehaald na kopiëren naar kolom B

neen want die wordt nu in 1 kolom weergegeven waardoor kolom A eigenlijk overbodig wordt.

Oke dan klopt het zo:thumb:

Waar heb je geleerd om elk antwoord met de QUOTE knop te beantwoorden? Wil je dat dit jaar (mooi goed voornemen) dan afleren?

@JVeer
ik heb jou macro getest en er zit een kleine tijdwinst op voor de meer dan 365cellen die hij moet doorlopen tov mijn macro maar ik had gehoopt iets te vinden wat zo snel was als een copy/paste maar blijkbaar bestaat dat nog niet bij exel wanneer je de opmaak in beide cellen wil behouden.
Toch bedankt voor je inbreng :thumb:. Ik ga je macro wel inbouwen in mijn bestand. Elke tijdwinst is belangrijk.

Probeer eens Application.screenupdating = False bovenaan de macro te zetten. Dat scheelt ook

In de eigenlijke macro die deze macro aanstuurt (call...) staat dat zo wel beschreven. Maar moet dat ook nog gebeuren wanneer die vanuit een andere macro gestart wordt of heeft dat dan geen zin?

Nee dan staat hij inderdaad al op False. Grote hoeveelheid opmaak aanpassen duurt meestal langer dan gewoonlijk. Het is en blijft een rekenprogramma en geen kleurprogramma;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan