Hoe positioneer ik een div?

Status
Niet open voor verdere reacties.

lonnekem82

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2011
Hoe geef ik aan waar ik een div wil hebben, doe ik dat door marges aan te geven of kan ik ook met coördinaten werken bijvoorbeeld? Of moet ik dan een ap-div gebruiken? Wat is het verschil eigenlijk?

Je voegt een ID veld toe aan je div en vervolgens kun je in je stylesheet de opmaak bepalen.

<div id="container">
Blablabla
</div>

<head>
<style type="text/css">
#container{
margin: 0 auto; //div in center van je pagina
margin-top: 50px; // etc. etc.
}
</style>
</head>

Een div is een html-element
een ap-div is ook een div maar dan een die door Dreamweaver met een "absolute position" is uitgerust.

De overheersende opinie onder vakmensen (ben ik niet 100%) is dat absolute positions moeten worden vermeden.
Div's worden sowieso te vaak gebruikt zonder dat het strikt nodig is,
maar als je er een hebt, kun je 'm met marges op zijn plaats zetten en houden.

Ik zou proberen eens wat te lezen over het verschil tussen absolute positioning en floating.

gast0195 :), kun je een div dan in een tabel zetten en telt ie dan de marges vanaf de randen van de tabel? En als je 'm niet in een tabel zet, telt ie dan de marges van de grootte die je de body hebt gegevn bijvoorbeeld?

Laatst bewerkt door een moderator:
tecsman, is het daarom dat als ik een ap-div plaats en ik het scherm verklein, de ap-div dan ineens op een andere plek staat?

Hier zou ik graag op door willen vragen.

Zelf heb ik namelijk meerdere AP-div's onder elkaar staan (sluiten perfect aan). Zoals tecsman al zei, is dit niet ideaal in de ogen van vakmensen, dat weet ik maar toch heb ik hiervoor gekozen i.v.m. het missen van ervaring.
Er ontstaat alleen wel een klein probleem, waar jullie vast een oplossing voor weten...

Omdat de verschillende AP-div's onder elkaar staan en absolute posities hebben, schuift het AP-div tekstveld over de andere velden heen.
Dit gebeurt als ik er meer tekst in het veld plaats dan het veld groot is, maar is het mogelijk om het gedrag in te stellen dat de onderliggende AP-div velden als het ware meeschuiven naar beneden (zoals bij een tabel)?

Heel simpel gezegd wil ik dit kunnen invoeren:

ApDiv2
Left: 0px;
Top: onder ApDiv1;

Dit is natuurlijk niet de goede code, maar is zoiets wel mogelijk en weten jullie de juiste code hiervoor?

@kenny123:
Het kenmerk van een apDiv is dat ie absolute positie heeft, dus zich per definitie niets mag aantrekken van een óók absoluut gepositioneerde div erboven. Dat is precies het nadeel van die apDiv's!
Oplossing waarschijnlijk: de apDiv2 géén absolutie positie geven, en als laatste element invoegen binnen de apDiv1.
  • Maar na je inbraakje nu weer snel terug naar de oorspronkelijke vragenstelster. ;)
@lonnekem82, nr.#4:
Als ik even voor gast0195 mag praten: ja, een div in een tabel kan o.a. de binnenmarges van een cel regelen. - Maar dat hoeft niet met een div, dat kan ook door de betreffende tabelcel <td> een class of id te geven, en daarin de eigenschappen vast te leggen.
  • Nog beter: helemaal geen tabel (voor de opmaak) gebruiken, maar alles met css doen. :)
En ja, een div die niet in een tabel zit maar in iets anders (de body, of in een andere div), gaat rekenen binnen de grenzen van dat andere element - tenminste als het geen apDiv is, want dan kan alles anders komen te liggen.
  • Als dat andere element een padding heeft: binnen die padding.
@lonnekem82, nr.#5:
Als ik even voor tecsman mag praten: ja, daarom is dat, helemaal raak.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan