hoe red je data van een externe harddisc (raid jbod)

Status
Niet open voor verdere reacties.

chickenman

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2010
hardware: Iomega Ix2, 1T (2x500GB), raid JBod.
probleem: gecrashed en niet meer benaderbaar / aan te zetten.
probleem 2: hardware nog in de garantie, helaas valt data recovery daar niet onder. Volgens de fabrikant is gezien het geluid (iets dat aanloopt) wel noodzakelijk.

oplossing 1: fabrikant vervangt het apparaat en kan evt. ook recovery regelen, geen garantie dat dit lukt, wel ong. €1200:evil:. Al m'n data staat erop maar is dat het waard?????
oplossing 2: eigenwijs zijn en zelf het apparaat openschroeven (sssst!:cool:)
tja, als de ventilator niet werkt......
Met een gelukkige hand het apparaat nog 1x weten op te starten en m'n data gered.
Nu een vervangend apparaat gekegen maar,

HOE NU VERDER???? Het lijkt mij de bedoeling van een Raid systeem, die al m'n data automatisch spiegelt op de 2e harde schijf, dat je bij het crashen van 1 van die schijven altijd de andere nog hebt om je data te redden.
Met bovengenoemde verhaal (waar gebeurt:() vraag ik mij af hoe je dat dan zou moeten doen??? standaard al mn spaargeld gebruiken lijkt mij wat te ver gaan.
(als extra nu alles ook maar op dvd gezet)

wie kan mij wat info geven?

Ik kan het mis hebben, maar begrijpt uit je verhaal dat de gecrashte disk uit een een JBOD komt, zoja dan kan je je data wel vergeten. Je weet niet hoe de data over JBOD geschreven is zodat de "data" herkenbaar is voor recovery progjes.
deze werken gewoonlijk met een standaard hd.
Het enige wat je zekerheid oplevert is RAID 3 of 5 bv. Als er dan een schijf kaduuk gaat vervang je deze en je kan gewoon verder.
Ik wil je niet ontmoedigen maar denk dat dit het einde is qua data:evil:, om maar iemand te citeren ieder voordeel heeft zijn nadeel.:mad:

Hoi Quatsch
Gelukkig heb ik het apparaat dus nog een keer aan de praat gerkregen en mn dat gered.
Het gaat mij er meer om hoe ik nu met het apparaat om moet gaan. Vervangen van de kapotte schijf lijkt mij ook een normale oplossing: wat is anders de zin van het spiegelen op de andere schijf???

Ik weet het eerlijk gezegt niet zeker maar als ik het goed heb is het een raid 1.

Oke dan heb je dus geen JBOD (just a bunch of disks).

FF uit de docu's copy /paste
RAID niveau # disks Sterke kanten Zwakke kanten
0 minimum 2 - SNELSTE I/O voor alle data
- Eenvoudige opzet
- Eenvoudig in te voeren - Geen fout correcties
- 1 disk defect = alle data verloren
1 minimum 2 - 100% fout correctie
- Eenvoudige opzet - Duur
- LANGZAAM lezen
2 minimum 3 - Fout correctie, ook voor disks zonder ingebouwd correctie systeem - Geen praktische toepassing
3 minimum 3 - SNELLE I/O voor sequentiele data
- Efficiente fout correctie - Kan niet gelijktijdig schrijven en lezen
4 minimum 3 - SNEL lezen voor alle data
- Efficiente fout correctie - Erg LANGZAAM schrijven
5 minimum 3 - SNEL lezen voor alle data
- Efficiente fout correctie
- Beste voor netwerk toepassingen - LANGZAMER als RAID-0 en RAID-1
- Duur

Dus in jouw geval moet je alleen de juiste kapotte vervangen, zodat de mirror weer compleet is.
Twee schijven identiek, 1 defect dan wordt de nieuwe zogemaakt als de defecte/goede.
Daar kom je dan op 1 manier achter door er 1 van de twee om te wisselen of je moet ergen een melding hebben welke disk het is.
Let op dat je wel een identieke gebruikt (net zo een als de oude) dan gaat het allemaal wat makkelijker.

Suc6 verder,

DANK!!:thumb:
Ik ga trouwens eerst toch eens goed bekijken wat ik nu echt in dat kastje heb zitten.
(en als ik de discs inderdaad gewoon kan uitwisselen ook eens een telefoontje plegen met de leverancier:mad:)

Ik zal de uitkomst nog plaatsen, nu eerst maar ff pitten.:d

Ha, ja was lekker, theeft ondertussen gesneeuwd hoor ik:D
Het is inderdaad een raid systeem zoals je mailde, dat is ook door Iomega bevestigd: kortom 1 disk stuk hoeft geen probleem te zijn. Ook een klacht gemaild naar Iomega: waarom wordt mij een dure data recovery geadviseerd??!!!:evil: (als reactie alleen de vraag met wie dit dan is besproken.... Daar gaat het mij niet om, ik hoor liever dat ze intern aandacht voor hebben en hebben teruggekoppeld waardoor anderen niet hetzelfde slechte advies krijgen met alle kosten die daarbij komen)

Nog eens bedank voor jouw mail! Ben toch blij dat ik niet alles zomaar kwijt ben, hoewel ik voor de zekerheid toch maar een back up heb gebrand...

gr chickenman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan