Hoe schoon ik het bureaublad op, maar dat Deze Computer en de Prullenbak blijven staa

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijger81

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
Hallo,
Ik probeer een batch te maken die het bureaublad van allerlei mappen, bestanden en snelkoppelingen opschoond, maar die wel Deze Computer en de Prullenbak laat staan.

Ik heb nu dit, maat bepaalde snelkoppelingen, bijv: Chrome blijven staan op het bureaublad.

@echo off
set folder="C:\Users\DesignUser\Desktop"

cd /d %folder%

for /F "delims=" %%i in ('dir /b') do (rmdir "%%i" /s/q || del "%%i" /s/q)
exit /B

2 mogelijkheden denk ik zo snel aan (er zullen er waarschijnlijk nog meer zijn ook):
a. Je moet ook in de C:\Users\Public\Desktop map kijken, want daar vandaan komen ook bureaubladkoppelingen vandaan.
LET OP: Gewone gebruikers hebben daar géén rechten!
b. Er zijn ook andere manieren waarop snelkoppelingen op bureaubladen kunnen verschijnen. Zie (bijv.) de God mode instructie voor Windows 7.

Tijs.

Daarnaast heb je die set folder opdracht niet nodig. Daar is de variabele %userprofile% voor. Dus dit is voldoende om op de desktop te komen:
cd /d %userprofile%\desktop

Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor de antwoorden. Het is gelukt nu.
Zouden jullie misschien ook even kunnen kijken naar mijn topic over het controleren van een aanwezige map?
Daar kom ik nog niet uit

Probleempje. Het 2e gedeelte van de batch werkt niet. Hij schoont niet de Public Desktop op.
Wat doe ik fout?

@echo off
set folder="C:\Users\DesignUser\Desktop"

cd /d %folder%

set folder="C:\Users\Public\Public Desktop"

cd /d %folder%

exit /B

a. Je moet ook in de C:\Users\Public\Desktop map kijken, want daar vandaan komen ook bureaubladkoppelingen vandaan.
LET OP: Gewone gebruikers hebben daar géén rechten![...]

Dus hoe moet je je batch-file aanroepen? Erop rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren"

Tijs.

Ja heb ik gedaan, maar lukte nog niet. Het lag aan het pad. Het was geen Public\Public Desktop, maar Public\Desktop. Dat pad had ik eerst omdat ik gewoon het pad uit de windows verkenner had gekopieert, maar dat was blijkbaar niet goed.

Kun je misschien ook even kijken naar mijn andere topic over de zoekactie, daar zit ik nog mee te worstelen.
Ik snap de basis van de batchscripts nu een beetje, maar dit wordt te ingewikkelt voor mij.

Please help me

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan