• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe serienummer in cel opnieuw als datumnotatie (dd/mm/jjjj)

Status
Niet open voor verdere reacties.

thortalpe

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2023
Goedenavond,
In mijn tabel heb ik een kolom met datums (dd/mm/jjjj) die ik manueel invoer. Die datums werden tot nu toe ook netjes in het volgend formaat weergegeven: dd/mm/jjjj.
Deze avond, tijdens het invoeren van gegevens in deze tabel, merkte ik dat de volledige kolom wordt weergegeven met een serienummer in plaats van dd/mm/jjjj. In de cellen van de betreffende kolom verschijnen serienummer (die verwijzen naar de datum) en in de functiebalk verschijnt de betreffende datum in het formaat dd/mm/jjjj.
Uiteraard wil ik dat de datumnotatie opnieuw in de volledige kolom verschijnt.
Wie kan mij hierbij helpen?
Thor

Je zal geen serienummer bedoelen maar seriëel nummer.
Selecteer de kolom, klik met rechts, kies eigenschappen en kies dan het gewenste formaat.

Beste edmoor,

Bedankt voor je reactie. Inderdaad, ik bedoel serieel nummer.
Ik had al eerder gedaan wat je mij adviseert. Ik heb de kolom geselecteerd en het datum-formaat gekozen. Het verandert niets. M.n.( in de functiebalk wordt nog steeds de datum getoond volgens het gekozen formaat (dd/mm/jjjj), terwijl in de cellen het serieel nummer wordt getoond.
Eigenlijk was de kolom van in het begin geformatteerd voor een datum en verscheen de datum netjes in de cellen volgens het gekozen formaat (dd/mm/jjjj). Om een voor mij ongekende reden (ik heb wellicht ongewild een verkeerde toetsencombinatie gebruikt), werd in de volledige kolom seriële nummers getoond en in de functiebalk een datum.
Ik ben radeloos, want aan de seriële nummers heb ik niets. Ik kan daarmee niet processen.
Is er iemand die mij kan helpen?

Zeker, als jij het bestand hier plaatst.

Probeer dit eens:
selecteer de kolom
Ga naar tabblad gegevens
kies "tekst naar kolommen"
2x volgende
Kies hier Datum
Voltooien

Je bijlage doet het niet.

Beste JKlerks,
Ik heb je instructies opgevolgd, maar het baat niet. In de cellen van de kolom worden nog steeds seriële nummers getoond en in de functiebalk staat de datum. ;) Alvast bedankt voor de inspanning

Beste Popipipo,
Inderdaad, ik kan je bijlage niet openen.:confused:

Beste snb,
Ik stuur je het xls-bestand in bijlage. Het betreft kolom B die seriële nummers toont en waarvan je de datumnotatie in de functiebalk terugvindt. Hopelijk kan je mij helpen.

Bijlagen

Kies Opties
Geavanceerd
Ga naar beneden naar Weergaveopties voor dit werkblad

Haal vinkje weg bij Formules weergeven in cellen ipv de gewenste resultaten

Idd een typefoutje geweest...

Halelujah mvdvlist. :D Jouw instructies hebben het gewenste resultaat gegeven.:):):):)
You made my day.:thumb:

Fijn dat het is opgelost. Soms is het heel simpel. Vooral als je het zelf ook wel eens heb gehad, dan weet je de oplossing nog.

Kan inderdaad door een verkeerde toetscombinatie zijn gekomen.

Jammer dat mijn voorbeeldje niet goed door gekomen is maar daarin stond precies wat mvdvlist in #9 aangaf.
het is ook een toetsen combinatie van CTRL +` of bij andere pc'S is het (geloof ik) CTRL+ P

Hallo popipipo, Alvast bedankt voor je inspanning.:thumb: Inderdaad jammer dat ik de bijlage niet kon downloaden. Je hebt blijkbaar kennis van zaken. Ik zal je naam onthouden voor mocht ik nog zo eens een heikel probleem hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan