• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe snel range aanpassen in vba

Status
Niet open voor verdere reacties.

glda19

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Stel ik heb bv deze formule staan
Augustus=range(k4:O7)
Maar tijdens het verder opbouw van het bestand.
Voeg ik een kolom voor de kolom k toe
Dus augustus =range(L4:p7) worden
En andre formules in vba
Wat is de eenvoudigste manier om die range of formules met verwijzingen naar bepaalde cellen aan te passen.
Of moeten de formules op een andere manier geschreven worden omdat probleem te voorkomen?

ja Glenn is eigenlijk altijd warrig :). Ook bij zijn 125e vraag.

Geen probleem, maar als hij het alleen zelf snapt, zal er weinig response komen. Maar ik denk wel dat hij het iets duidelijker zal gaan formuleren.

Een gokje: geef je Range een naam.
Dus selecteer het gebied K4:07, en typ in het naamvakje linksbovenaan gewoon Augustus.

Vervolgens zet je je formule zo: Range("Augustus")

Ok... nogal moeilijke vraagstelling, maar mogelijk heb je hier iets aan.

Bedoel wel vba code aanpassen van de bereiken, formules. En niet alles heeft een vb nodig

Invoegen van kolommen na je code al compleet te hebben geschreven, inclusief een aantal formules, zorgt voor veel aanpassingswerk binnen VBA. Dat is eenmaal zo en ja, het kan een vervelende klus zijn.

De suggestie van Luc lijkt mij de meest handige. Werken met named ranges

Laatst bewerkt:
Maar hoe dan de namen ranges in vba gebruiken

Zie reactie van Luc

Testen :).

Tuurlijk kan dat.

Maar je zou toch echt anders moeten werken. Ik zou zelf niet graag iets ontwerpen waar mensen willekeurig zomaar rijen, kolommen, en om het even wat kunnen bijzetten, en dat je code vervolgens nog afhankelijk is van specifieke plaatsen op je werkblad.

Laatst bewerkt:
Zo kan je het opnieuw weer in orde maken mocht je teveel rijen en/of kolommen verwijderen.

Code:
Sub hsv()
 If IsError([augustus]) Then Range("a1:b10").Name = "augustus"
 MsgBox [augustus].Address
End Sub
De gedefinieerde naam 'augustus' past het bereik aan als je rijen of kolommen invoegt, maar wordt niet opnieuw aangepast in de code als het eenmaal is aangemaakt,

Stel dat je teveel kolommen verwijderd, dan krijg je #VERW! of #REF! in de 'Verwijst naar:' balk.
Door de code te laten lopen wordt dit weer opnieuw aangemaakt.

Zo, ook weer opgelost.

dus ik moet eerst de bereiken een naam geven in excel en dan verwijzen naar die naam via vba

wie zegt dat de gebruiker rijen en kolommen kan toevoegen?
Kunnen ze totaal niet.
Ik wou voor mij zelf nog een extra uitbreiding doen en dacht dat ik deze op de lege kolom kon doen niet dus extra kolom nodig

Stel ik heb bv deze formule staan
Augustus=range(k4:O7)
Maar tijdens het verder opbouw van het bestand.
Voeg ik een kolom voor de kolom k toe
Dus augustus =range(L4:p7) worden
En andre formules in vba
Wat is de eenvoudigste manier om die range of formules met verwijzingen naar bepaalde cellen aan te passen.
Of moeten de formules op een andere manier geschreven worden omdat probleem te voorkomen?

Mod edit: Er is een kindeke geboren op aard.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Huijb. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan