Hoe start je een DOS box in Windows 10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Hoi,

de laatste keer dat ik regelmatig met Windows werkte was met Windows 98. Toen had je een "DOS box" waar je commandos in kon geven. Hoe gaat dat in Windows 10?

Ik voel me een kat in een vreemd pakhuis-- kan niets vinden. Ik heb iets gedownload, waar gaat dat naar toe? En hoe start ik het dan vervolgens op?
 
Weet je wel wat het is en wat je ermee wilt doen? Bij het downloaden wordt de locatie/bestemming gevraagd. Welke heb je opgegeven? Desktop/bureaublad of Mijn documenten etc? Het gedownloade bestand of map is een setup-bestand of dit staat in de map. Daarop dubbelklikken en het programma wordt geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
Rechtsklikken op het start-icoon onderaan links...
Kies voor Command Prompt of Command Prompt (Administrator)

Kan ook zijn dat er niet Command Prompt maar Powershell staat ... is hetzelfde maar moderner en véél krachtiger.
 
En waar je download gebleven is...ligt een beetje aan welke browser je gebruikt hebt om te downloaden.
In Edge zie je rechts bovenin de browser drie puntjes staan, klik daarop en je ziet 'downloads' staan (of je drukt in Edge gewoon ctrl+j in)
In Firefox zie je rechts naast het zoekvlak een pijltje naar beneden staan, klik daarop (of je drukt in Firefox gewoon ctrl+j in)
In Opera zie rechts naast de adresbalk ook een pijltje naar beneden staan, klik daarop (of je drukt in Opera .........gewoon ctrl+j in :D:D:D)
 
Start-icoon?

Rechtsklikken op het start-icoon onderaan links...:

Daar ben je me even kwijt... ik weet niet hoe een start-icoon eruit ziet. Ik zie wel het woord "Start" staan, maar dat staat links boven.
 
Nogmaals, weet je wel wat het is of ben je in de war met de Command Prompt (cmd in uitvoeren). Linksonder staat Start (knop) en bij opening staan alle programma's die geïnstalleerd zijn.

Als je download dan kun je > Opslaan als en dan wordt de locatie gevraagd. De download is vaak een Setup-bestand.
 
Laatst bewerkt:
Ha, daar ben ik nu achter... ik werk op een virtuële machine, en de start knop zat net onder het scherm. Sorry.
Maar dan nog: ik zie een enorme rij blokjes en balletjes verschijnen, ik neem aan dat dat alle programma's zijn die geïnstalleerd zijn
Daar staat idd Powershell bij (weliswaar met "Windows" ervoor, dus ik kon het niet meteen vinden :) ).
Er zijn meteen wel weer vier smaken, maar goed.
Nu ga ik weer even verder...

PS Sorry, maar zoals ik al zei: ik voel me een kater in een vreemd pakhuis. Windows is vast wel gebruikersvriendelijk en intuïtief, maar ik kennelijk niet... Alle defaults staan anders dan ik het zou doen, en alle aanwijzingen wijzen voor mijn gevoel de verkeerde kant op. Maar ik heb begrepen dat er na Windows 10 geen andere versie meer komt, dus het wordt lonend om me er toch maar eeens in te verdiepen.
 
Windows 98 en toen W98 en Vista, W7, W8.1 en W10 en wat op de achtergrond speelt is vrijwel allemaal hetzelfde.
Ik heb toch de indruk dat je cmd bedoelt. Dat is de Windowstoets (vlaggetje)+r (Windowstoets+r) dan opent Uitvoeren (Run) en daar typ je cmd
Dat is de Command Prompt.

Maar ik heb begrepen dat er na Windows 10 geen andere versie meer komt, dus het wordt lonend om me er toch maar eeens in te verdiepen.

Klopt, maar W10 is niet zo moeilijk te leren.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde idd cmd. Maar van Windowstoets + r wist ik nix... Bedankt voor de tip! Alle OSs lijken in de grond op elkaar, maar de verpakking verschilt nogal. Zeker bij Windows. In feite was ik opzoek naar cmd, maar ik wist niet hoe het nu weer zou heten... cmd dus.
 
Laatst bewerkt:
Als je een CMD prompt in een bepaalde folder wilt openen, ga dan met de Verkenner naar die folder, maakt de adresbalk leeg, tik daar CMD in en druk op de Enter toets.
 
Kijk even of je deze nog kent.

Maak een snelkoppeling op het bureaublad en geef onderstaande locatie op:
explorer.exe shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Naam: GodMode

Daar staan heel veel Configuratie-instellingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan