Hoe stel ik mijn router in als accesspoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo, ik heb een vraag. Ik maak gebruik van internet via de horizonbox UPC. Die fungeert dus als modem/router. Ik heb echter nauwelijks bereik in mijn huis. UPC gaf als tip om er een eigen router tussen te zetten en die in te stellen als accesspoint. Ik heb net op internet gezocht hoe ik dat moet doen (ook via de handleiding van Cisco) maar kom er gewoon niet uit. De router waar ik gebruik van maak is overigens de Linksys WRT160N. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Waar loop ik vast?
Ik heb nu een ethernetkabel gelegd tussen de horizonbox (port1) en mijn router (internetgate). Daarna ben ik ingelogd in mijn router via mijn laptop. En nu?
Wat is bijvoorbeeld de eerste stap die ik moet zetten wanneer ik ben ingelogd in mijn router. Moet ik hier een status IP instellen of eerst een andere handeling doen? In de handleiding zie ik bijvoorbeeld staan dat je ook een keer op AP (accesspoint) moet klikken, maar dat zie ik helemaal niet staan in het menu. Kortom: zal ongetwijfeld wat fout doen, maar dat is precies de reden dat ik de vraag stel. Wie kan mij hiermee verder helpen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Het beste kun je je router zo instellen dat hij zelf geen IP adressen meer uitgeeft, maar die van de Horizon gebruikt.
De meeste routers hebben de mogelijkheid om de ingebouwde DHCP server uit te schakelen. Als je hem zo aansluit, zou het moeten werken. Overigens zou je ook eens een wifiscan kunnen doen om te kijken of er niet erg veel wifi in je buurt zit en op welke kanalen.
Ik ben wel eens bij kennissen geweest waar wifi niet ging werken en daar bleken meer dan 60 netwerken binnen bereik te zitten.

Hallo Buick,

Klopt, bij mij in de buurt zitten er ook te veel. Ik heb al diverse keren van kanaal gewisseld, maar het lost niet veel op.
Klopt het dat ik, wanneer ik de DHCP uitschakel, op mijn mobiele apparaten een vast IP-adres moet opgeven of niet?

De UPC router bevat de DHCP zoals standaard alle routers dat doen. Dus... als je een access point (met jouw router) in wilt stellen is het recept voor ALLE routers hetzelfde (ik denk wel 1000x hier neer geschreven, dus nu 1001 x ....)

1. geef je eigen router een vast ip adres ver van de start van de ip pool van de upc router...
(dus als je op de upc router een pc aansluit en je krijgt 192.168.1.2 krijgt.. dan begint de pool dus daar.... dus zet je eigen router vast op 192.168.1.200 of zo)

2. schakel de DHCP van je eigen router uit (zoals al verteld is)

3. sluit de upc router LAN poort aan op de LAN poort van je eigen router
DUS..... de WAN poort van je eigen router blijft LEEG

4. sluit je pc nu aan op een van de overige (3 meestal) vrije LAN poorten

5. stel je wifi in door in te loggen op 192.168.1.200 mocht je dat nog niet gedaan hebben...

PS: 192.168.1.200 kan ook 192.168.0.200 zijn .... het is maar net in welk subnet de upc router zit.

Laatst bewerkt:
Hallo André,

Bedankt voor je duidelijke uitleg en dat je de moeite hebt genomen om het toch 1001 keer te vertellen. Dit moet gaan lukken. Nog wel een laatste (wellicht domme) vraag. Als Ik op mijn router dan de wifi instel, moet ik dan een ander SSID opgeven dan op dit moment door de Horizon box wordt uitgezonden of vul ik hier gewoon hetzelfde SSID in?

SSID is vrij, de huidige routers zijn meestal niet echt roaming zodat je automatisch omgeschakeld wordt als je in de buurt vd ander komt...
PS: had je de zoek functie niet gebruikt? Het is echt heeeel vaak voorbij gekomen...

Wel op internet gezocht, maar niet op deze site, maar daar was je al achter. Bedankt in elk geval voor je hulp!

Ik denk dat ie dat zelf in een split second al gevonden heeft... anders kan hij niks in de Horizon aanpassen...

Klopt, dat was het probleem niet. Het is in elk geval gelukt. Beide bedanktvoor het meedenken..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan