• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe stopt automatisch splitsen van tekst in kolommen bij plakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gert Bouwmeeste

Verenigingslid
Lid geworden
28 nov 2007
Berichten
827
Goedemorgen,

Ik krijg dagelijks een grote hoeveelheid data van het KNMI. Dat importeer ik in Excel om het verder te bewerken.

Als ik het tekstbestand kopieer en daarna plak in Excel dan gaat Excel dat zelf voor mij splitsen in kolommen (op basis van de ","-delimiter).
Dat wil ik niet, ik wil het gewoon in één cel geplakt hebben om het daarna zelf te kunnen bewerken.

Ik vond dit artikel https://nl.extendoffice.com/documents/excel/2511-excel-prevent-text-to-column.html maar de daar gegeven oplossing werkt niet (foutmelding: Er zijn geen gegevens om over de kolommen te verdelen).

Iemand een idee?
 
voor het importeren, de settings van de vorige keer van data>kolommen resetten of aanpassen zodat dit niet meer gebeurd.
Ik veronderstel dat je splitst op een komma of een puntkomma, wel haal die vinkjes handmatig of via een macro weg en voer pas dan je gegevens in.
Excel is te vriendelijk en denkt pro-actief dat je het weer als de laatste keer wenst te doen.
 
Excel is te vriendelijk en denkt pro-actief dat je het weer als de laatste keer wenst te doen.
Tsja ... soms ...

Dank je wel voor je antwoord.

Ik dacht al zoiets. Inmiddels heb ik uitgevonden dat je suggestie werkt ... maar ik kan niet de vinkjes weghalen zonder een cel met inhoud te hebben geselecteerd

Dit macrootje werkt om het uit te schakelen.

Code:
Sub Weghalen_Voorkeur_Splitsen()
    
    Range("A10").Formula = "a"
    Range("A11").Formula = "b"
    
    Range("A9:A10").Select
    Selection.TextToColumns Destination:=Range("A9"), DataType:=xlDelimited, _
        TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=False, _
        Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=False, Other:=False, FieldInfo _
        :=Array(1, 1), TrailingMinusNumbers:=True
    
    Range("A9:A10").ClearContents
   
End Sub
 
Waarom stel je het niet ineens in zoals je het wil hebben ?
Neem een macro op als je de gegevens 'op jouw manier' gaat splitsen.

'Select' en 'activate' heb je niet nodig in VBA.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan