Opgelost Hoe te handelen als ik een virus (of meerdere) heb opgelopen in m'n PC

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Er worden 16 bedreigingen aangegeven, na een algehele Virus scan
Ik gebruik momenteel alleen Windows Defender, omdat Norton 360 ich nu niet laat installeren.
Ik heb al een Backup terug gezet, maar dat bleekniet afdoende
Wat kan ik nu het beste doe? Om die bedreigingen weg te krijgen.
Met vriendelijke groet
Dukkel⏰

Wanneer je 100% zeker wilt zijn van een volledig schoon systeem, Windows opnieuw installeren en daarbij de partition laten formateren. Ik gebruik een betaalde versie van Eset en heb zelden meldingen van virussen oid. Ondanks dat wordt mijn systeem jaarlijks helemaal opnieuw geinstalleerd. Sommige zullen zeggen dat dit helemal niet nodig is, ikzelf vind het wel een fijn gevoel. Daarbij komt ook dat ik de tijd heb. Overigens heb ik een txt bestand gemaakt met diverse aantekeningen en (Windows)-instellingen die ik tijdens het installeren nodig heb, dan is het vrij snel gebeurt.

Weet je zeker dat je een echte virusscanner hebt? Er zijn ook scareware-nep virusscanners die heel overdreven laten zien dat je computer stevig besmet is, terwijl dat niet zo is. Of het is zelf een virus.

Kan je wat meer laten zien van deze bewijzen?

Dus jij hebt een 'algehele' virusscan gedaan met Windows Defender en die geeft 16 'bedreigingen' aan. Wat versta je onder 'algehele'. De scan is gedaan door Windows Defender? Die heeft die bedreigingen allemaal op de pc toegelaten? Mooi beveiligingsprogramma is dat dan! Welke bedreigingen zijn het?

Wat kan ik nu het beste doe?
Je kunt het beste beginnen met een betere omschrijving/uitleg te geven wat je hebt gedaan en wat de meldingen etc. zijn.

• Leuk
Waarderingen: Aar
Ik gebruikte vroeger ook Eset, maar toen m'n rechten verlopen waren, heb ik op aanraden van vele kenners
alleen maar Windows Defebder gebruikt. En nu zit ik met de gebakken peren.
Ik een schone installatie doen van Win11 24H2 NL, Build 26100.4202 en dan Eset er toch maar weer opzetten.

Kan je de meldingen eens laten zien?

Hallo @Aar en @Senso
Excuses voor mijn late antwoord, daat kwam doordat ik het zekere voor het onzekere nam, en op 2x PC's een schone installatie heb gedaan. Veel meer kon ik niet doen.
En of het een echte Virus is weet ik niet, alleen klopt het IP nummer dat Bol.com terugstuurt niet met mijn IP nummer.
In iedergeval heb ik ook Norton 360 getracht te installeren, dat werd aangeboden door MSI bij een schone installatie, alleen er werd aangegeven dat dat Virusprogramma met succes geinstalleerd was, maar ik kan het op m'n bureaublad niet terugvinden. Dus ik zal misschien wel dieper moeten graven.

Kan je de meldingen eens laten zien?
Ik had van die melding een Afbeelding gemaakt, maar die blijkt verloren gegaan te zijn met die schone installatie (jammer) Mar ook daar naar ga ik graven.

Hallo @Aar en @Senso
Excuses voor mijn late antwoord, daat kwam doordat ik het zekere voor het onzekere nam, en op 2x PC's een schone installatie heb gedaan. Veel meer kon ik niet doen.
En of het een echte Virus is weet ik niet, alleen klopt het IP nummer dat Bol.com terugstuurt niet met mijn IP nummer.
Wat weet jij wat wij niet weten? Ik weet wel dat er op het KPN-forum enkele klachten zijn gekomen over een aantal klanten die bij Bol.com een ip-ban kregen.

heb ik op aanraden van vele kenners
alleen maar Windows Defebder gebruikt. En nu zit ik met de gebakken peren.
Ja, ik leef met je mee. Je bent werkelijk hier het slachtoffer.
Of kan het zijn dat je zelf hier aan het prutsen bent?
Je bent er gewoon even met je hoofd niet bij. Waar kun je normaal alle programma's vinden?

Laat je systeem hier eens nakijken op malware en virussen zou ik je willen adviseren.

Ik had van die melding een Afbeelding gemaakt, maar die blijkt verloren gegaan te zijn met die schone installatie (jammer) Mar ook daar naar ga ik graven.
Hier is ie dan, hopelijk komt ie nu wel goed over

Bol.com 2025-05-31 223728.png

Ik zie hier niks over virussen?

Nee, maar m'n poging om op de Site van Bol.com te komen wordt wel al 2 dagen geblokkeerd
Hoewel ik twijfel aan het IP nummer, want volgens mij heb ik een ander IP-nummer.
Als het probleem van hun kant af komt, ben ik voor niks zo druk geweest, alhoewel hier ook het één en ander verkeerd ging.
Nu lopen de PC's weer als een zonnetje
Als het eventueel toch wel aan mijn installatie ligt, wat zou ik daaraan kunnen doen, aan die IP poorten?

Kijk eens op https://www.watzijnmijnips.nl/ voor je IP-adres(sen).
Komen die overeen?

Heb je Bol.com al gecontacteerd? Ik heb een vermoeden dat een (nieuw?) virus probeert in te loggen in Bol.com voor malafide doeleinden. En dan Bol.com uit veiligheidsoverwegingen je IP-adres dan blokkeert.
Zo hoor je er nooit wat over, en opeens zie je dit probleem op twee forums omschreven ;).

Ja, zo te zien is het toch wel mijn IP-adres.
Wat kan ik er aan doen, om dat IP-adres op te schonen ?

Ik zou je aanraden om Bol.com te contacteren, als je dat nog niet gedaan hebt. Het is het eerste beste advies op die pagina.

Heb ik gisteren al gedaan.
En ze reageerde door: "We komen dáár in de loop van de week op terug"

Heb ik gisteren al gedaan.
En ze reageerde door: "We komen dáár in de loop van de week op terug"
Afwachten dus. Houd ons graag even op de hoogte als er nog wat nieuws te melden is.

Download u soms software van algemene gratis download sites zoals Softonic.nl, gratissoftware.nl, downloaden.nl, etc.
Dat soort websites geeft maar al te vaak ook gratis malware mee.

Als je idd doet wat @srpchulp aangeeft, dan kun je malware mee naar je eigen pc halen, maar als ik jouw afbeelding bekijk in post #12, lijkt het er meer op dat jouw pc dat van bol wil infecteren, en dat je daarom geblocked bent/word !

Heb je al een online virusscanner geprobeerd ? F-secure, TrendMicro, Panda, Kaspersky ?

Terug
Bovenaan Onderaan