Hoe te starten vanaf CD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pimpernel

Verenigingslid
Lid geworden
19 jan 2002
Dolende op mijn splinternieuwe Acer laptop met W10 Home wilde ik eerst een complete back-up maken met mijn Acronis 11.0 Startschijf alvorens e.e.a. te veranderen. Helaas.... de schijf wordt niet gezien.
Speurend in de BIOS vind ik in Boot menu alleen de Windows Boot Manager, er is geen keus en dus ook geen verandering mogelijk.
"Wat nu?" sprak generaal Pîchegru vertwijfeld.
Wie weet een oplossing waarvoor alvast mijn dank.

Pimpernel.

Geen CD in BIOS?

Voor ik deze suggestie uitvoer wil ik eerst weten wat er dan gebeurt. Worden er dan wijzigingen uitgevoerd op deze W7-machine waarop deze vraag gepost is? Dat is beslist niet de bedoeling.
Op de nieuwe W10-machine is nog geen e-mailaccount aangemaakt en verder niets door mij geïnstalleerd zoals o.a. Thunderbird. Ik wil mij liefst zo min mogelijk conformeren aan Microsoft, Google, etc.
Ik kan natuurlijk de opgegeven link op de nieuwe pc als nieuwe opdracht uittypen maar zou er toch graag iets meer van willen weten.

Pimpernel.

Je moet bovenstaande handelingen uitvoeren op de laptop met Win 10, niet op die met Win 7...dat lijkt me toch duidelijk..?
Zet dat ding aan met de cd erin en druk direct na het aanzetten een paar keer op de F12 toets.
Daarmee zou je een opstartmenu te zien moeten krijgen waarin je met de pijltjes-toetsen de cd-speler kunt kiezen als opstart-station.
Druk op enter en hij moet van de cd starten..

Op een UEFI systeem kun je alleen opstarten vanaf een USB of dvd via de boot key en het medium dient ook nog eens uefi bootable te zijn, vergeet bios instellingen om het daar te veranderen, kan alleen bij sommige uefi firmware.
En CD? beutje erg achterhaald en een boot medium maken op een W7 machine wil alleen als het een ISO is waar de uefi bootbestanden ook op staan, vergeet dat.

Je moet bovenstaande handelingen uitvoeren op de laptop met Win 10, niet op die met Win 7...dat lijkt me toch duidelijk..?
Zet dat ding aan met de cd erin en druk direct na het aanzetten een paar keer op de F12 toets.
Daarmee zou je een opstartmenu te zien moeten krijgen waarin je met de pijltjes-toetsen de cd-speler kunt kiezen als opstart-station.
Druk op enter en hij moet van de cd starten..

Zo duidelijk was het nu ook weer niet. In ieder geval werkt het niet; in het Boot menu staat slechts 1 optie, de Windows Boot Manager, ik had het al vermeld.

Pimpernel.

Koude douche...

Dit gaat verdacht veel op een ijskoude douche lijken, Lange Pier. Had niet gedacht op mijn 84e nog eens aan een nieuw systeem te moeten. Dan toch maar bij W7U blijven zolang het nog kan.
Voor iedereen komt eenmaal de tijd dat je het eenvoudigweg niet meer kunt bijsloffen. Microsoft c.s. helpen daar ook nog een stevig handje bij met steeds weer nieuwe versies en fratsen; voor mij zou het de 10e zijn in 26 jaar.
Misschien gaat de zeespiegelstijging harder?

Toch bedankt voor de moeite,

Pimpernel.

Ach, mijn stelling is, je bent nooit te oud om te leren en een tweede, van je fouten leer je het meest.
Heb ook een gevorderde leeftijd, overigens.

Je kunt ook een dagelijkse incrementele backup laten maken naar een externe schijf met b.v. Aomei free, heb je wat meer aan dan alleen een image.
En een installatie W10 iso is gratis op te halen en te gebruiken mocht je een probleem met de installatie hebben en niets meer werkt en je geen backup wilt maken.

Leren?

Met alle respect, beste Lange Pier, maar je uitgangsstelling is helaas betrekkelijk zoals zovele zaken. Als je maar oud genoeg wordt gaat het omgekeerde gelden, bij de één eerder dan bij anderen: het geleerde gaat er sneller uit dan het er in komt. Het is net los zand, het blijft niet meer hangen. Het zou allemaal niet zo erg zijn als de huidige maatschappij niet zo verslaafd zou zijn aan de digitale ratrace en verwacht dat iedereen daarin vrolijk meegaat. Degene echter, die om wat voor reden ook niet meer mee kan komen, blijft hopeloos achter met de status van derderangs burger of nog lager, zelfs asielzoekers worden hoger ingeschat. Daar zit misschien nog potentie in.
Na intussen oppervlakkig aan W10 gesnuffeld te hebben, komt mijn eerdere weerzin ertegen weer sterk bovendrijven. Alleen als je je willoos overgeeft aan Microsoft c.s. kun je er mee leven. Voorwaarde is wel, dat je constant online bent en blijft.
En daar pas ik voor...

Pimpernel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan