• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe twee keuzelijsten koppelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

edvanan

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2005
Wie kan mij helpen?
Ik heb n.l. op blad1 twee keuzelijsten met invoervak.
In de eerste keuzelijst kan je kiezen tussen staal of inox en moet respectievelijk in de tweede keuzelijst de daartoe behorende lijst verschijnen.
De lijst van inox staat op blad 2 en van staal staat op blad 3.
Nog een tweede vraag :hoe zet je de kader van de keuzelijst uit zodat alleen de geselecteerde tekst wordt uitgeprint.
Alvaste bedankt!!

eeh... je bedoelt dat je afhankelijk van de keuze staal of inox een lijst krijg met beschikbare opties welke voor de eerste keuze relevant zijn?

Dat kan met het fomulecommando INDIRECT. Kijk even in excel help voor een een simpel voorbeeld.

Als dat niet helemaal duidelijk is, kan ik je wel een werkend praktijkvoorbeeldje mailen van een bestand dat ik zelf gebruik

Laatst bewerkt:
Antwoord op je 2e vraag.

Als je Keuzelijsten gemaakt zijn met de Werkset Besturingselementen moet deze macro het doen.

Sub Afdrukken()
With Worksheets(1) 'dit is het 1e tabblad vanaf links
.ComboBox1.Visible = False
.ComboBox2.Visible = False
End With
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut
With Worksheets(1)
.ComboBox1.Visible = True
.ComboBox2.Visible = True
End With
End Sub

Geplaatst door LucB
Antwoord op je 2e vraag.

Als je Keuzelijsten gemaakt zijn met de Werkset Besturingselementen moet deze macro het doen.

Sub Afdrukken()
With Worksheets(1) 'dit is het 1e tabblad vanaf links
.ComboBox1.Visible = False
.ComboBox2.Visible = False
End With
ActiveWindow.SelectedSheets.PrintOut
With Worksheets(1)
.ComboBox1.Visible = True
.ComboBox2.Visible = True
End With
End Sub
sorry dat il u nog eens stoor maar de keuzelijsten zijn van werkset formulieren.
Dus in mijn tweede keuzelijst moet respectievelijk bij staal de lijst komen die in kolom b van blad 2 staat en ook zo voor inox.
Nogmaals dank

Een cel met een keuzefuncite en de bijbehorende lijst(en) moeten op één en hetzelfde blad staan.

Dat is wel te omzeilen door een named range te gebruiken. Je moet in dit geval eerst de lijst benoemen, door het bereik van de lijst te selecteren en deze vervolgens een naam te geven die je invult in het witte vlakje boven kolom A (naast de fomulebalk)
Of netjes via het menu [invoegen>>naam>>definieren]

Probeer eens gewoon met een celvalidatie een keuzelijst aan te maken. Verwijs vervolgens in de specificatie van de lijst niet naar een relatief bereik, maar naar een "named range".

Laatst bewerkt:
Hierbij een voorbeeld waarin ook het advies van Madmuppet is verwerkt.

Bijlagen

Geplaatst door LucB
Hierbij een voorbeeld waarin ook het advies van Madmuppet is verwerkt.
Alvaste hartelijk dank voor dit progje.
Het werkt uitstekend precies wat ik nodig had maar er is toch nog een probleem met het afdrukken.
Als je het vinkje weg doet bij kenmerken dan is ook de gekozen tekst weg.Is er een mogelijkheid om alleen de gekozen tekst af te drukken zonder het keuzevak of kader

Voordat je de 4e thread gaat openen zal ik nog een poging doen.
Trouwens als het antwoord wat je hier krijgt niet is wat je wenst beweer dan niet dat er een foutje in zit.
Jij wilt een Drop Down met 2 linked cells.
( Niet voor de hand liggend)
Maar het kan. Zie bijlage.

En in de toekomst mag je de mensen die je trachten te helpen rustig bij hun Naam aanspreken.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan