• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe vaak en door wie is een excelbestand geopend?

Status
Niet open voor verdere reacties.

EasyDakota

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2009
Beste mensen,

Het klinkt misschien wat Big Brother-achtig, maar ik ben er toch benieuwd naar of het uberhaupt mogelijk is. Ik maak op mijn werk rapportages in Excel en plaats die op intranet en op een 'Share' schijf. Uiteraard zijn dit naar mijn mening belangrijke rapportages. ;)

Nu vroeg ik me af of er een manier is (of ergens in Excel, of in VBA) om te zien hoe vaak het bestand is geopend en door wie. Excel moet dit op 1 of andere manier zien, want als ik een bestand open en iemand anders heeft dit bestand al open, staat er ook "Bestand is al geopend door henkie, wat wilt u doen?".

Iemand hier een idee over?

Groet,

E.D.

Beste EasyDakota ;)

Hoevaak een bestand is geopend, dat kan men achterhalen.
MAAR door wie dat is wat anders.

Voor het eerste heb ik een oplossing, die ik vroeger nog van Wigi heb gekregen.

Zie bestandje.

Telkens je het bestandje opent zal er links in kolomA een datum tevoorschijn komen.
Zo kan je zien op welk uur van de dag het bestand is geopend.
Je moet dan wel het tabblad verbergen zodat de personen het niet kunnen merken.

Voor je tweede probleem heb ik geen oplossing voor, tenzij je toegang verleend aan bepaalde personen die moeten inloggen met een paswoord.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

In deze topic heb ik een bestand geplaatst waarmee een logfile wordt aangemaakt waarin wordt bijgehouden wie het bestand heeft geopend en wanneer dat is gebeurd.
Ook wordt bijgehouden wanneer het bestand is afgesloten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Danny,

Bedankt voor je antwoord. Het werkt inderdaad goed met de tijden zo! Ik zie dat je 'm om 8:56 hebt geopend ;).

Ik zie wel dat het workbook wordt opgeslagen. Dit kan problemen geven als zij kleine dingen gaan aanpassen (bijvoorbeeld opmaak, of een tijdelijke kolom) en dit vervolgens niet willen opslaan. Is het misschien mogelijk om alleen een bepaald tabblad op te slaan (het tabblad met de tijden dus) en het overige workbook niet op te slaan?

Ik hou me aanbevolen voor een oplossing voor deel 2 van het probleem.

Groet,

E.D.

Beste Roncancio ;)

In deze topic heb ik een bestand geplaatst waarmee een logfile wordt aangemaakt waarin wordt bijgehouden wie het bestand heeft geopend en wanneer dat is gebeurd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Heb de handelingen gedaan;

Dit doe je als volgt:
- Ga naar EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR. (óf ALT-F11)
- Ga naar EXTRA - VERWIJZINGEN
- Vink Microsoft Scripting Runtime aan.
- Klik op OK.
Zonder bovenstaande handelingen zal de code niet werken.

MAAR verwijzingen is grijs gekleurd, reden denk ik dat je het beveiligd hebt met een paswoord.

Beste Roncancio ;)

Heb de handelingen gedaan;

Dit doe je als volgt:
- Ga naar EXTRA - MACRO - VISUAL BASIC EDITOR. (óf ALT-F11)
- Ga naar EXTRA - VERWIJZINGEN
- Vink Microsoft Scripting Runtime aan.
- Klik op OK.
Zonder bovenstaande handelingen zal de code niet werken.

MAAR verwijzingen is grijs gekleurd, reden denk ik dat je het beveiligd hebt met een paswoord.

Zie #14 van hetzelfde topic.

Het enige wachtwoord dat ik gebruikt heb in het bestand (zowel voor het werkblad als voor de code) is: helpmij.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Met vriendelijke groet,

Roncancio

He dit werkt ook! Wel handig dat het wordt weggeschreven naar een apart bestand, dan hoeft de excelfile ook niet perse opgeslagen te worden. Het enige wat niet goed gebeurt is de tijdregistratie. Naam komt er te staan, datum, maar de tijd staat als 00:00. Hoe kan dit?

Edit: Dan bedoel ik dus deze code: http://www.exceltip.com/st/Log_files_using_VBA_in_Microsoft_Excel/467.html

Laatst bewerkt:
Beste Roncancio ;)

Het paswoord had ik al gevonden, gewoon de link gelegd tussen jou en helpmij.nl.

Hetgeen ik niet vind bij verwijzingen is Microsoft Scripting Runtime
Wat ik wel vind is Microsoft Office Runtime Library v3.0 en Microsoft Script Control.

Werk met excel 2007, waarschijlijk ligt dit hier anders.

Beste Roncancio :thumb:

Microsoft Scripting Runtime gevonden, ik maar alfabetisch kijken en het staat van boven :eek:

Nu geeft hij nog 2 maal een fout weer nl

Bij geopend

Code:
Worksheets("Logfile").Range("B" & lRij).Value = FileDateTime(ActiveWorkbook.Name)

Bij gesloten

Code:
Worksheets("Logfile").Range("C" & lRij).Value = Now()

@ Danny probeer deze , is dezelfde met alles gedaan wel opslaan als logfile !!!

Bijlagen

Danny ;) ik heb dit sinds januari bij ons op het bedrijf in dienst ( mede te danken aan Roncancio :thumb: ) topic van vorig jaar . bij mij nu op de laptop in de camion heb ik deze instellingen . Soms moet je ook eens de ccleaner door je excel laten gaan , want eens je druk bezig bent met VBA en formules enz. loopt het geheugen al eens vol .

Bijlagen

• logfile.jpg
    logfile.jpg
    55 KB · Weergaven: 210
Beste Warme bakkertje ;)

Deze werkt bij mij.

Bedankt :thumb:

@ Trucker10

Ccleaner wordt elke maand uitgevoerd bij mij, daar loog het niet aan denk ik.

Laatst bewerkt:
Hallo,

voorbeeld uit de praktijk: met een bepaalde toets (F9) wordt data uit een excelfile met behulp van formules naar een andere tool gestuurd. Kan er in de logfile geregistreerd worden wanneer en wie op een bepaalde toets (F9 in dit geval) gedrukt heeft?

Bedankt!

Hallo,

voorbeeld uit de praktijk: met een bepaalde toets (F9) wordt data uit een excelfile met behulp van formules naar een andere tool gestuurd. Kan er in de logfile geregistreerd worden wanneer en wie op een bepaalde toets (F9 in dit geval) gedrukt heeft?

Bedankt!

Hier in dit stuk code
Code:
End If
Worksheets("Logfile").Protect Password:="helpmij", UserInterfaceOnly:=True
lrij = Worksheets("logfile").Range("A65536").End(xlUp).Row + 1
Worksheets("Logfile").Range("A" & lrij).Value = ActiveWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Author")
Worksheets("Logfile").Range("B" & lrij).Value = FileDateTime(ActiveWorkbook.Name)
ActiveWorkbook.Save
een commandbars action control van je F9 opnemen

Het wordt wel behoorlijk Big Brother.:cool:

Ik heb het bestand aangepast zodat in de D-kolom de datum en tijdstip verschijnt als de gebruiker op F9 klikt.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan