Hoe veilig zijn back-ups na een Trojan horse besmetting?

Status
Niet open voor verdere reacties.

steed

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Hallo,

3 dagen geleden kreeg ik een Trojan horse op m'n pc; Windows leek volledig verdwenen, na inloggen op m'n account duurde het opstarten lang en kreeg ik een leeg bureaublad zonder werkbalk onderaan. Door Ctrl+Alt+Del kon ik toch nog een paar functies uitvoeren waaronder een paar back-up CD-R's branden met de belangrijkste data.

Daarna heb ik mbv de Recovery DVD Windows kunnen herinstalleren en nu ben ik m'n PC opnieuw aan het configureren.

Mijn vraagjes:

1/ kan ik ongestraft de data van de back-up CD-R's terugzetten op m'n harde schijf of haal ik zo terug die Trojan binnen?

2/ bij het herinstalleren van Windows heb ik voor 1 partitie gekozen zodat de D-schijf intact bleef. Is het mogelijk dat de Trojan zich daar heeft kunnen verschuilen en later terug opduikt (event. bij aansluiten van external Hard Drive)?

3/ als anti-virus programma had ik avast. Die heeft de Trojan dus duidelijk niet kunnen tegenhouden (w�l gedetecteerd net voor het uitvallen van Windows). Is avast nog steeds een aanrader of installeer ik beter een ander programma?

Alvast bedankt!

Beste dat je je hele harde schijf (en ook de backups) laat scannen met programma's die speciaal voor trojans, backdoors etc. zijn gemaakt.
hier een handleiding voor programma's die je daarbij gebruiken kunt. Natuurlijk kun je dan niet volstaan met een quick scan, maar moet je alle schijven aangeven waar mogelijk die trojan vies werk heeft verricht.

Succes,

Tijs.

Hey, dank je wel voor je antwoord!

Ik heb je raad opgevolgd en beide programma's geïnstalleerd en ze daarna een scan laten uitvoeren. Alles lijkt in orde te zijn. Toch vind ik het een beetje verdacht dat de Trojan m'n D-partitie niet heeft geviseerd? Die is immers niet opnieuw geformatteerd bij de herinstallatie van Windows...

Blijft avast een aanrader voor de toekomst of toch beter een andere virusbescherming?

Denk eraan dat je op D: blijkbaar alleen gebruikersdata had opgeslagen, geen uitvoerbare programma's. Er zijn wel virussen etc. bekend die (bijv.) iets doen met Word-bestanden, maar de meeste zetten zich alleen vast op de schijf waar de programma's (+ Windows) staat, wat doorgaans de C: schijf is.

Tijs.

Klopt, ik heb geen programma's op m'n D: staan. Dan ga ik er maar van uit dat die intact is gebleven.
Nog 's bedankt voor de geruststelling!

Geen probleem. Graag gedaan.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe balk (bijna) bovenaan deze webpagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan