Hoe verander ik de snelheid van de fan aan de achterkant van mijn PC?

Status
Niet open voor verdere reacties.

apenstrijder

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2013
Ik weet niet hoe ik de snelheid van die fan kan veranderen, ik kan niks in het BIOS vinden en Speedfan werkt niet, ik kan al mijn andere fans wel veranderen zoals die van mijn GPU en voeding maar alleen deze niet, kan iemand mij helpen of weet iemand een programma zoals Speedfan wat wel werkt?

Het kan zijn dat hij direct op je voeding zit. Dan kun je er echt helemaal niks aan veranderen.

De fans die zelf geen knopje er voor hebben, kan je enkel langzamer laten draaien door er minder stroom heen te sturen. Veel geknutsel voor weinig effect, kan je ook gewoon een fan voor halen die minder lawaai maakt.

Het klopt dat je die van o.a. je grafische kaart langzamer en sneller kan laten werken, werkt (dacht ik) met hetzelfde principe als hierboven.

De fan vd kast is bij mij een grote die op 12V best hard draait en ook relatief veel lawaai maakt.
Dus ik heb hem gewoon op de 5V voeding gezet met wat knutselen.... probleem opgelost, flow genoeg in de kast..

Vaak hebben moederborden een casefan aansluiting.
Deze aansluitingen worden geregeld door de bios.
Dus als je dan een 8 of 12 cm fan koopt met een drie of 4 aderige aansluiting ben je klaar zonder geknutsel.
Zo duur zijn deze fans niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan