• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe vervang ik weekend en feestdagen door werkdag

Status
Niet open voor verdere reacties.

shivalli

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2011
hallo allemaal,
Heb een vraag over excel. Ben bezig met het maken van een planning voor komend studiejaar. Echter wil ik de dagen die in het weekend en feestdagen vallen, vervangen door de eerstvolgende werkdag. Heeft iemand enig idee hoe dat moet?
Alvast bedankt.
gr,
Shivalli

Shivalli,

Als je nu ook nog eens je bestandje laat zien, kunnen we misschien iets voor je betekenen, anders wordt het natte vinger werk.;)

en meldt dan ook om welke Excel-versie het gaat omdat het in 2010 eenvoudiger is. Kijk anders eens op mijn site naar vakantierooster op de Excel-pagina: een 2010-bestand.

Laatst bewerkt:
Beste allen,
Krijg steeds een error tijdens het oploaden van het bestand. Is er een ander manier? Verder gebruik ik excel 2003.
alvast bedankt!
Shivalli

Misschien is het te groot, dan kun je het zippen of rarren.

Heb ik gedaan, maar krijg steeds de error melding. Heeft het misschien te maken met de beveiliging?
gr,
Shivalli

Mail het maar, dan plaats ik het.

shivalli; in een mail: zei:
Alvast bedankt voor alle moeite. Wat ik allereerst wil is dat op tabblad 1 alle weekend- en feestdagen vervangen wordt door de eerstvolgende werkdag. Is er verder een VBA code om alles onder elkaar te krijgen net als op het tweede tabblad? Zou je ivm privacy niet het hele bestand willen plaatsen. Ik hoop dat het duidelijk is. Thanks!
Shivalli,

Het gaat om allerlei formules, die ik niet ga aanpassen. In bijgaand voorbeeld zie hoe je dat kunt doen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Udf

Ik zou een UDF maken (als je tenminste met VBA wil werken)
Je geeft dan de datum mee als parameter.
Met een loopje laat je steeds 1 dag optellen bij die datum, net zolang tot de nieuwe dag geen weekenddag is en geen feestdag is.
Je zal dus ergens weekenddagen en feestdagen moeten definieren.
Weekenddagen zijn in de meeste landen: zaterdag en zondag (oftewel weekdag 6 en 7)
Feestdagen varieren ook per land en per geloof.
Deze functie wordt ook gebruikt in planningsprogramma's
Andere UDF's kan je gebruiken om de eerste werkdag te vinden vooraf aan de genoemde datum en een functie om het aantal werkdagen te berekenen tussen 2 opgegeven datums.

Piet,

Het gaat om een groter aantal kolommen met in iedere kolom een andere datum, dus + zoveel en min zoveel, in iedere kolom een andere variant. Ik heb het origineel gezien en daarom deze keus gemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan