• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe vind ik de hoogste waarde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

turesnuur

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2019
Ik heb een excel met in kolom A een product ID.
In kolom 2 staat een waarde.
De product IDs komen meerdere keren voor maar het bestand is gesorteerd op Product ID en dan op waarde:

|a|100|
|a|110|
|a|150|
|b|180|
|b|190|
|c|10|
|c|20|

Ik moet een lijst genereren met voor elk 'product' de hoogste waarde en loop hierop vast. (Het gaat om 50,000 records.)
Iemand tips?

Zet eerst de unieke waardes van kolom A in kolom C. (door kolom A te copy/pasten in kolom C en vervolgens te kiezen voor Gegevens/Duplicaten verwijderen).
Zet vervolgens in D1 de matrix-formule:
Code:
=MAX(ALS($A$1:$A$50000=C1;$B$1:$B$50000))
(matrix-formule, dus CTRL+SHIFT+ENTER gebruiken)

In de nieuwere versies van excel bestaat ook de functie 'maxifs'
Deze is ook uitstekend te gebruiken.

Iedereen bedankt voor de suggesties.

Ik ben er echter nog niet uit. Wellicht doordat ik een Engelstalige Excel voor Mac (2016) gebruik.
Zo lukt mij de matrix formule niet en ook met draaitabel ben ik er nog niet uit.

Ik denk dat ik het wel werkend zou kunnen krijgen door de op product en dan prijs te sorteren (hoog naar laag) en dan alleen een waarde te kopiëren als de product naam niet gelijk is aan de product naam in de regel erboven. Maar dat heeft toch een risico als ooit de sortering niet klopt.

Misschien kan iemands iets doen met het voorbeeld bestandje?

Bijlagen

Via de draaitabel werkt zo:

Allereerst in een Engelstalige versie zijn ook de functies in het Engels, dus Max(als = Max(if

Maar een draaitabel werkt inderdaad het meest handige. Ik weet niet wat er voor verschil zit in een draaitabel draaien in Mac, dus ik heb in jouw bestand zeven stappen toegevoegd die laten zien hoe je de max met een draaitabel in Excel voor Windows draait. Misschien dat je het daardoor ook in Excel voor Mac weet te vinden. Of dat je eindelijk verstandig wordt en Excel voor Windows aanschaft : )

Hopelijk kom je hier wat mee verder!

Bijlagen

Top, bedankt voor de tips. Met een draaitabel werkt het prima.

Voor de volledigheid ook nog even met matrixformules. Al heeft de draaitabel mijn voorkeur.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan