Hoe weet ik dat mijn netwerkkaart kapot is?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrsIndepent

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2012
Hallo,
ik heb een computer met Windows XP, en al 2 maanden lang kan ik niet op internet. Als ik naar mijn netwerkverbindingen ga hoor ik 2 verbindingen te krijgen. Eentje die ik nooit gebruikte omdat die het nooit deed, en eentje die ik dus wel gebruikte. Ik gebruikte hem gewoon de hele dag, en opeens de volgende dag deed mijn internet het niet meer, en toen ik bij netwerkverbindingen keek, was dat pictogrammetje weg.

Ik heb nu echt heel lang zitten zoeken voor een oplossing. Ik heb hem zelfs laten ''repareren'' bij iemand voor 50 euro, maar dat hielp ook niet want hij gaf mij gewoon een USB LAN stick, met super traag internet. Dus hij is gewoon nog stuk. Ik wil zonder een USB of whatever op internet kunnen, zoals ik dat eerst ook kon. Mijn internet is bedraad, maar nu het punt dus: is mijn netwerkkaart kapot? Als u meer info wilt weten over mijn computer, vraagt u het gerust, want ik ben vast wel wat dingen vergeten.

Ik vroeg er ook al naar in je andere posting, maar blijkbaar is er wél een bedrade netwerk-aansluiting on-board beschikbaar op het moederbord, maar die staat nu niet meer gemeld in Netwerkverbindingen? En ook niet in Apparaatbeheer?
Enige 2 dingen die ik me daarbij kan voorstellen zijn:
a. In de BIOS-instellingen is de on-board netwerkkaart uitgeschakeld (kijk dat na of dat het geval is)
en/of
b. De bedrade chip is kapot op het moederbord

Als de on-board netwerkkaart is ingeschakeld in de bios, maar niet zichtbaar in Apparaatbeheer dan zal de chip kapot zijn, lijkt me. Zie in je andere vraag welke PCI netwerk insteekkaarten je zou kunnen kiezen om de on-board netwerkchip niet (meer) nodig te hebben.
Overigens is het interessant om te vernemen van de 'reparateur' of die zelf ook (al) getest heeft met een PCI netwerk insteekkaart. Mocht hij getest hebben, maar de insteekkaart verscheen óók niet in Apparaatbeheer, dan is ook het PCI insteekslot blijkbaar kapot op je moederbord...

Tijs.

De eerste vraag die in me op komt: een netwerkkaartje kost maar een paar euro, waarom dan een USBLan ..
Er zijn ook PCI-e kaartjes en USB-netwerk kaartjes (mocht het PCI-slot alsnog kapot zijn..)

@dnties
Nee, hij heeft helemaal geen moeite gedaan op mijn computer. Ik heb bij het uitleggen van het probleem ook gezegd ''ik vermoed dat mijn netwerkkaart stuk is'' en toen schreef die op ''geen internet''. Ja, wat heb ik daar aan? Dus nee, hij heeft dat niet getest. En waar moet ik dan kijken in de bios? En is die chip gewoon een netwerkkaart? Sorry, ik ben niet zo slim met die dingen..

@whittey
Na 2 maanden kijken wat het probleem was bracht ik hem naar een ''reperateur'', en die gaf me gewoon USB LAN en daar moest ik 50 euro voor betalen, terwijl die zelf toegaf dat die maar 15 euro was.

Is een beetje koffiedik kijken hoe het heet in je bios. Zou bijv. kunnen staan onder "Integrated peripherals" etc., en dan weer iets heten als "Ethernet" of "Integrated LAN" etc.
Kijk even het boekje van je moederbord na welke keuzes je hebt in de bios en hoe je die kunt bereiken.

Tijs.

Het enigste wat ik kon vinden in de BIOS was Onboard Lan, en die stond op ''Enabled'', dus dat is het geval niet denk ik..

Dat lijkt me de goede optie, dus dat zou betekenen dat hetgeen jij al min of meer had geconcludeerd toen hij kapot ging dat inderdaad de on-board LAN chip kapot is.
Ik zou dus een PCI LAN insteekkaart (zie je andere posting) gaan proberen.

Tijs.

Oké. En als die het dan nog steeds niet doet? Wat zou het probleem dán kunnen zijn?

Dan heb je een moederbord die
a. Alleen USB 1.1 ondersteunt en dus (ver)oud(erd) is
b. Een kapotte onboard LAN chip heeft
c. Een kapotte PCI aansluiting heeft.
In dat geval zou ik gaan rondkijken naar een nieuwe pc in zijn geheel óf hetzelfde moederbord te vinden om nieuw te kopen (waar dan wél die onboard LAN chip het doet en ook die PCI aansluiting).

Het is koffiedik kijken of ook de PCI aansluiting kapot is, dus ik zou het gewoon gaan uitproberen. Per slot doet (blijkbaar) een behoorlijk deel van het moederbord het nog wel (geheugen, harde schijven etc.), dus zou ik vermoeden dat de PCI aansluiting nog goed zou kunnen zijn. Jammer dat die reparateur daar geen test op gedaan heeft, blijkbaar.

Tijs.

Wow.. dus als die dat niet doet moet ik waarschijnlijk een nieuwe pc kopen??? :(
Nja, bedankt! Ik ga het zeker uitproberen..

@whittey: Als je het topic goed gelezen had is jouw oplossing precies wat nu niet snel werkt en niet gewenst is: "want hij gaf mij gewoon een USB LAN stick, met super traag internet. Dus hij is gewoon nog stuk. Ik wil zonder een USB of whatever op internet kunnen, zoals ik dat eerst ook kon."

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan