Hoe weet ik of ik nieuwe drivers nodig heb?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Regno

Gebruiker
Lid geworden
26 jul 2010
Berichten
57
Hee!

Ik heb zojuist Windows 7 geinstalleerd en daarbij kwamen wat updates voor mijn videokaart en mijn scherm.
De vorige keer dat ik Windows installeerde moest ik een hele hap met drivers installeren(videokaart, geluid etc.)
Hoe weet ik of ik die drivers nu weer moet installeren? Eigenlijk: Hoe weet je in het algemeen dat je nieuwe drivers nodig hebt?

Alvast bedankt!

Regno
 
Ik zal je even verder helpen.
Mijn motto is " if It ain't broken, don't fix It" oftewel. Als iets goed draait, doe er dan niks aan.
Als jou systeem goed draait heb je in principe geen updates voor je drivers nodig. Je kan wel bij de fabrikant van bijvoorbeld je videokaart zijn kijken of er nieuwe drivers zijn en wat de verbeteringen in die update zijn. Dat vermeld de fabrikant altijd.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat een nieuw spel niet goed werkt met de oudere drivers en dan heb je een update nodig.
Je kan dus handmatig gaan zoeken naar nieuwere divers maar er zijn ook programma's zoals Device Doctor (gratis) die het voor je doen.....
 
tsja... wat Terrarabo al zegt... als het goed werkt, niet aankomen.
Je mag er gevoegelijk vanuit gaan dat een nieuwe driver minstens zo goed werkt als de voorgaande, maar de praktijk leert dat dat helaas geen garantie is. Best kans dat de "verbeteringen" die zijn aangebracht in driver A, voor apparaat B, opeens problemen veroorzaken met driver C voor apparaat D.

Wat natuurlijk wel geldt…. als je een verse installatie hebt van Windows7, zullen de drivers die geïnstalleerd zijn, doorgaans universele drivers zijn. Ieder systeem is immers anders, en Windows moet toch installeren waarbij het ook wel prettig is al alles gewoon blijkt te werken. Daarmee is niet gezegd dat die drivers slecht zijn, maar de kans dat het niet de meest optimale drivers zijn, zit er wel in. Met name voor videokaarten, printers (en ook cd/dvd/blu-ray stations, hoewel dat meer over firmware gaat) zou ik daarom gewoon op de website van de fabrikant de laatste versie van de speciaal voor jouw type apparaat ophalen. Deze drivers zijn speciaal afgestemd op specifieke apparaten, met specifieke typenummers.
Printers zijn een goed voorbeeld…. met een universele driver werkt het ding vast wel, maar voor allerlei printerspecifieke instellingen (kleur/zwart-wit, wel/niet dubbelzijdig, inktniveau van de afzonderlijke cardridges, enzovoort) heb je toch de “echte” drivers en software nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan