hoe weet ik welke apparaten contact hebbben gemaakt met mijn router/modem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Dag

Wij hebben een Fritzbox en deze geeft een log van alle connecties die apparaten met de fritzbox gemaakt hebben over een bepaalde periode. Van een aantal machines en gadgets weet ik het IP/MAC maar van een aantal ook niet. Hoe kom ik er achter welke adressen bij welke apparaten horen? Ik weet hoe ik de adressen van pc's op kan zoeken (ipconfig /all) maar er zijn ook andere dingen, zoals een repeater, ipods, smarthphones, consoles, tv en dergelijke. Hoe kom ik er achter welke adressen van apparaten zijn die we echt bezitten en dus toegang mogen hebben en welke adressen er niet of niet helemaal kloppen? Ik krijg (pogingen tot) connecties te zien op vreemde tijden (midden in de nacht) waarvan sommigen geslaagd. Dit zou een ipod kunnen zijn maar dat wil ik dus graag weten. Alhoewel ons WLAN beveiligd is, weet je maar nooit. Los daarvan wil ik een en ander opschonen en hernoemen in de fritzbox (namen zijn eenvoudiger en overzichtelijker dan nummers). Zo zitten er ook apparaten van gasten in deze lijst die er inmiddels uit kunnen.

alvast met dank, groetjes, Anjo

Welk MAC adres elk apparaat heeft kun je niet (direct) in de router zien.
Wél vermelden sommige routers ook de naam van het apparaat (computernaam, bijv.) in de DHCP lease-tabel.
Verder kun je natuurlijk door eerst even de router van de stroom halen, hem weer aanzetten en daarna het selectief inschakelen van (draadloze) apparaten volgen welk MAC adres bij welk (zojuist ingeschakeld) apparaat hoort.
Verder staat bij sommige apparaten, zoals iphone etc., het MAC adres (ook) in het apparaat zelf genoemd. En op pc's kun je het achterhalen door in een CMD-venster ipconfig /all te doen.

Verder kun je gebruik maken van diverse OUI tools om (minstens) te achterhalen bij welke (netwerkapparatuur-)fabrikant een (in de router/DHCP lease-tabel gevonden) MAC adres hoort. Bijv. Apple en HTC en HP hebben hun eigen reeks.
Het fabrikantgedeelte van een MAC adres is de eerste 3 octets van een MAC adres, dus (bijv.) 00-50-56 of 00-1F-29
Een paar links om wat opzoekwerk mee te doen o.b.v. MAC adres:
link1
link2

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist nog wat (kleine) informatie erbij getypt in mijn vorige posting. Dus kijk daar nog even naar.

Verder graag gedaan. Als je vraag is beantwoord, graag nog even de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan