• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoe werkt aantal.als(bereik;bereik)?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe2

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Hallo

de functie aantal.als(bereik;zelfde bereik), niet als matrix gebruikt, geeft een waarde die overeenkomt met de rij tegenover dewelke de functie staat (zie bijlage).
Mijn vraag is: hoe komt het dat als de formule in B2 zit 0 als uitkomst geeft en 2 als het in B3 zit, want het bereik en criterium is in beide gevallen hetzelfde, precies of hij geen rekening houdt met zijn bereik?
Bedankt.
TartuffeBekijk bijlage Map1.xlsx

Het niet Aantal.Als(bereik;bereik) maar Aantal.Als(bereik;waarde), waarbij waarde tevens bepaalt kan worden door de inhoud van een bereik.

Laatst bewerkt:
Zet de zelfde formule eens in Cellen B4 t/m B8 en zie de logica.... :thumb:

Het maakt niets uit waar je die formule zet maar je moet ze wel correct invoeren:
Code:
{=AANTAL.ALS($A$3:$A$7;$A$3:$A$7)}

t.t.z. als matrixformule Ctrl Shft Enter

Bedankt maar ik weet wel dat deel twee het criterium is en heb ook gespecifieerd dat ik niet ctrl-shift-enter wil doen (niet als matrixformule).

Wat ik niet snap is, als de functie in B2 zit, "#waarde" wordt gezet als criterium (zie bijlage) terwijl het criterium "A3:A7" bevat. Als de functie in B3 zit komt er dan "a" als criterium (dit is logisch want eerste waarde in het bereik A3:A7). Waarom gebruikt hij niet altijd het bereik A3:A7 als criterium, onafhankelijk van zijn positie in het werkblad? Ook als de functie in B2 zit is de eerste waarde van het criterium "a".1.jpg2.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan