Hoe werkt klok computer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Richard122

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2008
Ik kon niet echt een goede sectie hiervoor vinden, dus heb ik het hier neergezet, bij harrdware, want daar gaat mijn vraag ook wel een beetje over: ik heb altijd al willen weten hoe de klok van je comp werkt, want als je comp uit staat en je de stroom er van af hebt gehaald, loopt de klok gewoon door. Dan lijkt het mij dat het wel hard ware is.
Misschien wel een beetje een debiele vraag:p maar hoe zit dat?:p

Het is een chippie, (de klok generator) die blijft doortikken wegens de bios batterij

Synchroniseren

Ik dacht dat Windows ook via internet via speciale sites, de zogenaamde time-servers, de tijd ophaalt en onder water eventueel je klok aanpast. Toen ik nog Windows98 had bestond dat nog niet en had ik een programma op mijn PC draaien dat volgens mij zoiets als Atomic clock heette en via internet de tijd van een atoomklok ophaalde en de klok gelijk zetten. Dat kon je opvragen en dat waren soms wel een tiental seconden per dag dat de interne klok voor of achterliep. Ik weet dat als je Linux op je PC zet je kunt aangeven met welke site de PC moet synchroniseren.

Ik dacht dat Windows ook via internet via speciale sites, de zogenaamde time-servers, de tijd ophaalt en onder water eventueel je klok aanpast. Toen ik nog Windows98 had bestond dat nog niet en had ik een programma op mijn PC draaien dat volgens mij zoiets als Atomic clock heette en via internet de tijd van een atoomklok ophaalde en de klok gelijk zetten. Dat kon je opvragen en dat waren soms wel een tiental seconden per dag dat de interne klok voor of achterliep. Ik weet dat als je Linux op je PC zet je kunt aangeven met welke site de PC moet synchroniseren.

Ik weet wat je bedoeld!

info

Maar normaal gesproken wordt het gewoon bewaard in combinatie met de bios-chip en het batterijtje!

Laatst bewerkt:
Ik weet wat je bedoeld!

info

Maar normaal gesproken wordt het gewoon bewaard in combinatie met de bios-chip en het batterijtje!
bij mij liep mijn kolk 18 jaar achter op mijn 8 maanden oude laptop had gelijk de kolk weer goed gezet

Ik denk niet dat dat bij elke computer gebeurd, want als je geen internetverbinding hebt, of als je ff op het moment geen verbinding hebt, dan staat je klok nog steeds goed.

De synchronisatie met een internet server is ook niet elke seconde, Maar eens in de x uur/minuten. Het chippie is er voor om de tijd bij te houden, dat je hem eens in de x-tijd kan synchroniseren met een tijdserver is handig maar niet verplicht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan