Hoe werkt 'n player zoals jwplayer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goeroeboeroe

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 mei 2007
Ik ben aan het stoeien met het nieuwe video-element uit html5. Dat geeft de mogelijkheid om zonder flash, JavaScript of plug-ins in alle browsers video af te spelen.
Voor sommige browsers is daarbij 'n speler nodig. Daarvoor gebruik ik jwplayer. Als de browser <video> niet kent (Opera, Internet Explorer), neemt die 't over en wordt in h264-format afgespeeld.

Nou ben ik redelijk thuis in html/css, maar van video weet ik totaal niets. Wat ik me afvraag: hoe werkt die jwplayer? Ik heb gezien dat hij niet wordt gedownload. Hij staat bij mij op de site, dus kennelijk stuurt hij vanaf daar de video naar mijn computer. Maar hoe wordt die dan weergegeven? Stuurt jwplayer als het ware 'n stroom 'plaatjes' naar de browser, die dat dan weergeeft?
Ik bedoel: ik begrijp als 'n plug-in in mijn computer staat, dat die dan 'n filmpje kan vertonen. Maar zo'n ding dat op de server staat, hoe kan die nou 'n video laten zien op mijn computer?
Ik hoef niet alle details te weten, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de grote lijn. Op hun site kan ik het niet vinden en zoeken op 'flahsplayer' of alle varianten daarvan doet miljoenen flashplayers van Adobe verschijnen, dus dat schiet niet op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan