hoe werkt WOL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rkorebrits

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2003
de titel zegt het al, hoe werkt Wake-up On Lan? heb nl wel een NIC die het ondersteunt maar weet niet hoe het werkt

ik heb het nog nooit gebruikt, dus ik zou niet weten hoe in te stellen.
ik weet alleen dat je zo kunt regelen dat je pc (die in het netwerk zit) op een bepaalde tijd kunt laten opstarten...

wat is het nut van een reactie als je zegt dat je het antwoord niet weet :S

ik weet dat je het op een bepaalde tijd of via een inkomend modem signaal kan doen

Er worden nu verschillende dingen aangehaald.
-WOR(WOM)=Wake On Ring (Modem)
-WOA (RTC)=Wake On Alarm (Real Time Clock)
-WOL=Wake On Lan

Wake on modem: meestal onbruikbaar, in 99% van de gevallen zal je in elk geval 2× in moeten bellen omdat het opstarten van de pc te lang duurt en het inbellende modem de verbinding al weer verboken heeft.
Wake on Alarm: werkt meestal goed, je pc start automatisch op de ingestelde tijd (in bios) op
Wake on LAN: Ligt erg aan de combinatie moederbord en NIC of het gaat werken. Je zal in elk geval een speciaal kabeltje tussen het moederbord en de NIC moeten plaatsen (slechts een heel enkele keer werkt het ook zonder die kabel). Meestal krijg je ook hier een Time-out omdat het opstarten van de pc ook weer te lang duurt. En inderdaad niet vergeten WOL in je bios op enabled te zetten.

Om WOL te kunnen gebruiken moet je een aantal dingen hebben/doen:
De netwerkkaart moet het ondersteunen (check :D)
De BIOS moet het ondersteunen (meestal wel)
In de bios moet WOL enabled staan.
Je moet een aparte kabel van je netwerkkaart naar je moederbord doen (dacht ik)

Hoe dit werkt is als volgt als je in hetzelfde netwerk zit (zij het intern of via VPN) dan kun je via een programma (weet zo geen namen) de pc een signaal geven. Deze pc start dan op.

Nu ligt het eraan hoe de pc is ingericht maar meestal staat er op zo'n pc wel een programma op waarmee je de pc kunt "overnemen" (
www.tightvnc.com let geen beveiliging in programma zelf). Dus kun je na +/- een minuut de pc overnemen.

Het nut hiervan zou kunnen zijn dat als je een server hebt die 5 minuten voordat het kantoor open gaat de pc's aanzet (hoeft de medewerker dit niet te doen).

Ik persoonlijk gebruik het niet en heb ook nog nooit iemand het zien gebruiken.

PS LET OP als jij een pc kan laten opstarten vanaf het internet dan is er een kans dat een "hacker/cracker" dit ook kan wanneer hij in je netwerk zit.

De groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan