hoe wie wat en waar backuppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fleur12

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Berichten
314
Het klinkt erg dom en blond (ja dat ben ik ook ;) ) maar bij mijn huidige pc maak ik eigenlijk nooit een echt goede backup. Ik heb ook eigenlijk geen idee hoe ik dan te werk moet gaan, wat ik in huis moet hebben en wat ik dan moet backuppen enzo.
Nu komt er binnenkort een nieuwe pc en ik wil mijn leven beteren en wel regelmatig gaan backuppen enzo. Maar hoe ga ik tw erk met mijn pas nieuwe pc ? wat is handig ? Waar sla je alles op ? Wat heb je nodig ? Wie maakt van mij een perfect geordende pc gebruiker ? :thumb:
 
Zorg er in ieder geval voor dat je je documenten etc op je andere partitie (of andere HD) hebt staan. Stel dat je XP opnieuw moet installeren, je bent dan niet je docs kwijt bent.

Ik gebruik zelf gewoon NERO en backup wanneer ik vind dat ik weer teveel nieuwe belangrijke Word en foto's op mn pc heb staan.

Zoveel mogelijk ook alles bij elkaar staan. Anders moet je tig hoofddirectories zoeken en kopieren.
je hebt dus een brandprogramma nodig + een dvdbrander.
 
maar brand je dan gewoon heel je map mijn documenten in een keer ? dat past dan toch nooit op een dvd of wel ? en brand je het dan op een DVD R ? en als je weer een nieuwe hebt gooi9 je de oude backup dan weg of bewaar je alle backups ?
 
Hoeveel heb jij dan nu op je ' mijn documenten' staan?
Of ben jij ook muziek daar aan het opslaan?

DVD+/- , geloof dat het tegenwoordig allebei is.
Ik weet niet hoe het met andere proggies zit, maar als ik dus Nero gebruik met multisession optie, en ik heb eens een map overgezet naar de brander, de daaropvolgende sessie geeft hij dan aan of er in die map wat veranderd is en wat.
Hoe het precies werkt weet ik ook niet, zo vaak doe ik niet een backup :eek:

Hier een url naar een overzicht over dingen die ook wel handig zijn om veilig te stellen
http://www.schoonepc.nl/instal/backup.html
 
nou er staan bij mij foto´s en plaatjes en word bestanden etc, best behoorlijk veel dus en denk niet dat het op 1 DVD past en wat is dat multisession dan ?
 
Multisession wil zeggen dat je meerdere schrijfsels op de DVD doet. Vandaag een deel, morgen weer een ander deel en zo verder...
Je hoeft je ook niet te beperken tot 1 DVD. Je kan bijvoorbeeld een archief aanleggen waarin je de diverse soorten gegevens indeelt over meerdere DVD's. Zo kan je een DVD gebruiken om je documenten te backuppen, eentje voor je afbeeldingen, een andere voor je muziek enz... Op die manier blijft je backup telkens een beetje binnen de perken qua grootte en kan je ook makkelijker terugvinden wat je zoekt. Een afbeelding zal steeds op de DVD met afbeeldingen te vinden zijn enz.
Maak alleszins een degelijke planning. Zorg dat je DVD's duidelijk gemarkeerd zijn, of stop ze bijvoorbeeld in een bakje (schoendoos) die in vakken ingedeeld is. Geef elk vak een aparte kleur aan de buitenkant van de box en schrijf daar duidelijk op welk type gegevens daar thuishoren. Zo kom je al een heel eind.
 
Ik zou niet gaan voor de optie multisessie, Gaat er iets fout dan is de kans dat je alles kwijt bent.

Ik backup zelf met nero alle belangrijke data (documenten enzo) naar een dvd.
Dit doe ik iig 1 keer per maand, indien nodig zelfs 2 keer.
Wat ik evt kan downloaden bv muziek backup ik niet, zonde van de schijfruimte.


Mocht het op een normale cd kunnen dan is dit nog te doen, die plaatjes kosten iets minder, maar ja wat is belangrijker de paar €€€ centjes of alles kwijt.
 
Er bestaan ook backup programma's (true image) die een volledig immage van je schij(f)(ven) maakt. Deze images kan je ook op een dvd bewaren of op een externe harde schijf. Moest je pc ooit crache dan kan je deze image eenvoudig terugzetten. Ook al moet je een nieuwe harde schijf steken, binnen een half uur heb je je vollefig systeem terug zonder alles terug te moeten installeren.
 
Kan je die ergens downloaden of moet je die kopen en wat is een image ?
 
Dat programma moet je idd aankopen (40 €). Een image is een exacte kopie van jou schijf dat in een bestand wordt geplaatst en verkleint.
 
Een image wordt normaal enkel gemaakt van een volledig geïnstalleerde PC van de schijf waarop het OS (Windoze) staat samen met de diverse toepassingen.
Voor data wordt gewoonlijk door een ietwat gevorderde gebruiker een tweede partitie op de schijf gemaakt en die gegevens worden dan met een backup-programma naar een of andere verwijderbare drager (tape, CD, DVD, externe harde schijf, ...) gekopiëerd.
Een image is niet zo handig voor backup van gegevens, omdat je dan telkens je iets terug nodig hebt de image weer moet koppelen, en dat is niet altijd mogelijk, afhankelijk van het gebruikte programma. Een tweede mogelijkheid om iets terug te halen is de image terugzetten, maar dan verdwijnt alle informatie van de partitie waarop je de image terug plaatst. Een 'gewoon' backup programma maakt meestal een of meerdere zip-bestand(en) aan met daarin de gegevens. Daaruit kan je gemakkelijker iets terug ophalen.
Je kan uiteraard ook een gewone 'stomme' kopie nemen van je gegevens naar een backup-medium. Dan is het nog makkelijker om iets terug op te duikelen, maar neemt meer ruimte in op het medium.
Er zijn backup programma's die voorzien zijn van een planner, zodat je op vaste tijdstippen op door jouw vastgelegde dagen een backup te maken. Dat is uiteraard alleen handig als je PC continue aan staat. En je moet er aan denken om de juiste backup-schijf (of wat dan ook) in het toestel te plaatsen.

In jouw geval zou ik voor de gemakkelijke weg kiezen. Maak zelf regelmatig een backup van je documenten, afbeeldingen, enz... Doe dit consequent aan het einde van elke week, tenzij je veel of belangrijke gegevens hebt gewijzigd. Dan kan je de backup maken als je het werk beëindigd hebt.
Op een DVD(-RW) kan je al veel informatie kwijt en als je dan een apartte DVD gebruikt voor documenten, afbeeldingen, enz, dan vind je ook alles makkelijk terug. Schrijf met een speciale stift op de DVD welk soort gegevens je op de DVD plaatst, en zorg voor een handig opbergsysteem.
Je hebt een externe harde schijf heb ik in een van je posts gelezen. Die kan je ook gebruiken voor het maken van een backup. Dat werkt sneller en ook zekerder dan een DVD of andere media. Je kan dan op een vrij eenvoudige manier je backups maken door regelmatig de mappen van je ingebouwde harde schijf naar dezelfde mappenstructuur van de externe schijf te kopiëren. Als je dan enkel de nieuwe(re) bestanden laat overbrengen en overschrijven, dan is je backup snel klaar. Je kan die schijf ook gebruiken voor het backuppen van meerdere PC's. Maak dan eerst een map per PC en daarin kopieer je dan de mappen van je ingebouwde schijf naar de juiste toestel-map.
Je kan een en ander automatiseren met behulp van een backup programma of door middel van een stel vrij eenvoudige commandobestanden. De batch bestanden uit het DOS-tijdperk, in de tijd dat de dieren nog spraken. Die batchbestanden doen het nog steeds onder de huidige generaties van Windoze. Met het xcopy commando kan je enkel nieuwe(re) bestanden en of mappen laten kopieren en laten overschrijven zonder dat je nog een bevestiging moet geven voor elk gegevensbestand.
Een voorbeeld:
xcopy D:\Documenten\*.* G:\Fleur12\Documenten\ /E /D /Y
xcopy is het commando
D:\Documenten\ is de map waarin je mappenstructuur zit die je documenten bevat, ingedeeld volgens je eigen inzicht. Dit is tevens de plaatst waarvan je de kopie wil maken.
G:\Fleur12\Documenten\ is de map op je externe harde schijf, DVD, of andere waar je de kopie wil plaatsen.
/E kopiëert alle submappen, ook als ze leeg zijn.
/D controleert op de datum en kopiëeert enkel nieuwere gegevens
/Y voert de kopie uit zonder bevestiging te vragen voor het overschrijven. Als je deze optie weglaat zal het commando bij elk bestaand bestand vragen of het mag overschreven worden.

Je plaatst dit commando in een textbestand dat je bijvoorbeeld BUdocumenten.bat noemt. Als je het bestand uitvoert door erop te (dubbel)klikken in de verkenner of via een snelkoppeling op je bureaublad, zal alles wat in het bat-bestand zit uitgevoerd worden.
Je kan een bat bestand maken voor elk type gegevens dat je wil backuppen om zo vrij eenvoudig een bepaalde backup uit te voeren.

Zo kan je behalve Fleur12 ook andere mappen maken die dan de backup van andere PC's of gebruikers bevatten.


Dit zijn maar hints. Je doet uiteindelijk datgene waar jij je het gemakkelijkst bij voelt en wat jij het handigst vindt.
 
Dat programma moet je idd aankopen (40 €). Een image is een exacte kopie van jou schijf dat in een bestand wordt geplaatst en verkleint.

nadeel van een volledige image vind ik als je even snel 1 bestandje wilt terughalen, omdat je het een keer gewist hebt, de image moet uitspitten of terug zetten.
Bij het terugzetten is dan ook alles wat je na het maken van de image dus ook verdwenen.

met gewoon een databackup even het schijfje in de speler en terugzetten die hap.


En het opnieuw installeren, tis even werk maar dan draait ie ook weer als een trein.
 
Ik denk dat ik inderdaad op de extrene harde schijf gewoon ga backuppen.
Nu nog twee vragen:

1. welk backup programma kan ik handig gebruiken ?

2. Stel nu dat ik gewoon ga voor rechtermuisknop- kopieren en ik heb op die harde schijf reeds eerder bv de map mijn documenten gezet, dan zegt hij....dat die map er bv al op staat, toch heb ik reeds nieuwe dingen toegevoegd, moet ik dan de hele map wederom koopeiren en dus de oude dingen overschrijven of kan je hem de opdracht geven alleen de nieuwe bestanden er bij te zetten en zo ja....hoe doe ik dat ?
 
misschien is dit programma iets voor jehttp://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm Je kan hem zo instellen dat ie op tijd x:xx op dag y automatisch gaat backuppen
 
handig en die programma´s zijn dus echt gratis dat is helemaal fijn.

Welke gebruiken jullie zelf ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan