Hoe wireless en gigabit LAN laten samenwerken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dunkie

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2006
Hallo allemaal,

Ik heb volgende setup:
laptop met:
1. wireless connectie voor internet (gaat naar router) 192.168.1.x
default gateway ingesteld op router IP
2. gigabit ethernet aansluiting: gaat naar tweede pc
hier 192.168.2.x
default gateway ingesteld op laptop IP
beiden zelfde subnet mask.

Ik kan met de laptop verbinden naar de pc, maar ik kan dan niet wireless meer naar internet!
Als ik de kabel uit de gigabit aansluiting trek, dan herstelt mijn wireless connectie weer en kan ik weer internetten...

Ik zou graga beiden tegelijkertijd kunnen: internetten via wireless en naar de andere PC gana voor files uit te wisselen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Groetjes
Fré

Twwee PC en 2 subnet masken

Zet beide PC's eens 192. 168.1. X waarbij x niet nul of 1 of 255 mag wezen,
De een ken je toe aan je router dus de router ip adres is dan 192.168.1.1. dit adres is dan de gateway op de andere pc's. Je eerste pc is dan bv 192.168.1.2. en de tweede pc is dan 192.168.1.3 etc.
De router verzorgd neem ik aan wel de verbinding met het Internet en heeft mischien zelf een DHCP server -> dan op de pc's ip automatisch verkrijgen!
Op Pc met wireless de wireless kaart ook ff goed configureren.
wil je toch met twee subnetmaskers werken dan moet je deze aanpassen in 255.255.253.0 op de router.
Hopelijk kan je hier verder mee.

Hallo Quatch,

Merci voor je snelle reactie.
Ik heb echter geen succes. Voor de goede orde zet ik op een rij:
Alles manueel ingesteld (geen DHCP)

Laptop:
-eerste NIC: wireless
IP: 192.168.1.5
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1

tweede nic (gigabit LAN)
IP: 192.168.1.6

Tweede PC verbonden via GigBit LAN op de laptop (dus niet direct via de router!!)
IP: 192.168.1.8

Iemand een idee?

Groetjes
Fré

Die tweede pc waarom niet in de router steken? ipv via de laptop.
Zoniet dan op je laptop een netwerk instellen met als optie dat die laptop als internet sharing doet (of zoiets in deze terminologie) "wizard netwerken" en dan de juiste keuze maken.
Beter is de router je netwerk laten afhandelen ook al gebruik je geen DHCP.

-----------------------------------------------
Het is nog nooit zo laat geweest als nu!

Die tweede pc waarom niet in de router steken?

Dan moet ik kabel extra leggen in huis. Liever een software oplossing.

Ik heb de wizards (met enige angst ;-)) doorlopen op beide PC's, maar nog steeds zelfde symptoom: enkel internet als de LAN uitgeplugd is.

Groetjes

Fré

Poging twee

Op je pc alles met de netwerk eraf gooien zoals de client het protocol in netwerkkaart eigenschappen.
Dan op je laptop ook doen. zodat je nu helemaal geen netwerk meer hebt.
Dan op de laptop netwerk instellen via de wizard en dan iets met optie dat je deze pc het netwerk aansluitng verzorgt(ken zelf de term ff niet) maar ga ervan uit dat je weet wat je wilt als dit dan goed doet vraagt ie op een gegeven moment om een floppy te creeëren waarmee andere pc geconfigureerd moeten worden . Deze floppy dan in de tweede pc steken en dan de xxx.exe draaien(start uitvoeren naar floppy toe gaan etc...) wel ervoor zorgen dat je op dat moment een verbinding hebt met elkaar en geen van beide peecees de firewall aanstaat.
later deze wel inschakelen, ga er hierbij vanuit dat je beide XP draait.

---------------------------
en weer is het nog nooit zolaat geweest als nu!

Hallo Quatch,

Mja... alles opnieuw installeren...
Zou er een makkelijkere manier bestaan?

Groetjes
Fré

Nee niet alles alleen het netwerk gedeelte, gewoon in [deze computer] rechtermuisklik dan [eigenschappen] dan hardware en dan de netwerkadapters ff de juiste kaart selecteren en deze van systeem verwijderen. Dan pc opnieuw opstarten vind opniuew hardware gevonden.
Dan naar netwerk wizard zoals hiervoor beschreven.

PS dat met subnetmasker was ff een slip of mind werkt daar ff iets anders 252 zou in houden dat je daar geen twee pc 's in een netwerk kan aansluiten
op zijn minst zou het subnetmasker 255.255.248.0 zou je net 5 pc's per netwerk inhouden, vandaar deze correctie
Met vr g Q again

Mijn snap vermogen is niet erg groot, dus even in Jip en Janneke taal..

Router > PC1
Router > laptop1
en ook nog laptop > pc1

Volgens mij zet je de heleboel in een "loop", hoe gaat je laptop snappen dat ie moet internetten via draadloos en bestanden via de Gb verbinding moet doen.

Zoals eerder vermeld laat de router het proces afhandelen, je hebt draadloos verbinding met je router...! Ga dan ook draadloos via router naar je PC1. Dit is klare taal voor je laptop.

XP home geeft lang niet alle support op netwerk gebied als je misschien wel denkt. XP wil wel weten via welk kanaal de informatie moet binnen komen.

Wat je ook kan doen is stel zet je PC1 als internet gateway als je de gigibit verbinding wilt gebruiken, dan kan je tegelijkertijd bestanden delen op hogere snelheid en ook internet op...en je wireless verbinding uit.

Kort samengevat is het om problemen vragen als je via meerdere netwerk verbindingen informatie wilt delen en ophalen. Het is niet dat dit niet wil maar wel vragen om onverwachte problemen. Dit wil eigenlijk alleen goed als je een echte server draait en je data verkeer kan instellen via welke netwerk interfaces het moet worden afgewerkt.

Hopelijk heb je hier wat aan

Groet en succes

Hallo

PC1 staat niet op router, PC1 staat rechtsreeks op de laptop (via gigabit) om bestanden uit te wisselen.
De laptop gaat via wireless naar de router (vooral voor internet verkeer).

Enige sugegsties?

Groetjes
Fred

Had ik het toch niet goed begrepen :)

Oke dan even de boel omgooien.

Verhaal komt bijna op hetzelfde neer.

staan je netwerk kaarten in brige mode ( netwerkbrug)op je laptop, anders moet je die even maken. Rechtermuisknop op de wireless kaart klikken. Dan kan je PC1 via laptop het internet laten bezoeken, mits je laptop ingesteld staat als gateway.
Let hierbij ook op je firewall instellingen.

Je gebruikt toch wel een cross kabel tussen laptop en PC1..?

Laatst bewerkt:
Geen succes, wa nochtans veelbelovend die bridge mode.
Nog steeds hetzelfde sympttom, ik kan slechts internetten via wireless op laptop als de kabel uit de lan poort is (de kabel die naar pc1 gaat).

mmm.... zal ik dan toch maar een extra netwerk kabel trekken van de router naar de pc1?
Gaatjes boren... pfff...

Fred

Werk je met XP...? zo ja, welke Home of Pro..??
Heb je wel verbinding PC1 naar laptop, zien die 2 elkaar wel als je de kabel er insteekt. Al valt je wireless ook uit. Die 2 moeten elkaar sowieso zien.
Gebruik je wel de goede kabel. cross-kabel...?

Andere oplossing is ook mogelijk, haal een klein hubje of switchje en dan zou het in elk geval moet werken. Scheelt je weer gatjes boren en kabeltjes trekken.
Let op hier heb je een "standaard" utp kabel voor nodig, geen cross-kabel..!

Ik hoor het wel :)

je verbinding PC1 > laptop is dus goed, dus ook je kabel, anders zou je idd niet kunnen remoten.

Je PC1 werkt dus goed, die hoeft niet meer te doen als wat ie nu doet.
Je IP adressen maken ook geen ruzie zag ik in een eerder bericht.

dan weet je dat je het moet zoeken in je laptop.
Deze laat dus niet toe dat je beide kaarten gelijk in gebruik hebt..!

En nu word het spannend, wie zorgt bij wie het voor het conflict.

1. Zitten de beide netwerk adapters van origine in de laptop..?
2. Zijn ze in bezit van de goede drivers..?
3. Heb je al op de support desk van je laptop gekeken of dat dit een meer voorkomend probleem is..?

Ik heb tot op heden nog geen idee met welke besturings systemen je werkt.

succes

Heb het door je gebruikt geen crosscable
Zorg voor een juiste crosscable!!
Als j e hem zelf maakt
1 aan 3
2 aan 6
3 aan 1
6 aan 2
4,5 en 7,8 worden niet gebruikt

Anders ff een kopen of lenen van kennis? dan ff het voorgaande met die floppy opnieuw doen (zonder dat de firewalls aanstaan)

Dag Quatch,

Heb een cross cable getest, werkt oo iet, g stee szelfde probleem

Groetjes
Fred

Ha Fred,
Wordt voor mij nu ook een beetje het einde.
Advies, voordat je gaatjes gaat boren doe eerst ff met een losse kabel testen dat je verbinding krijgt op de router.

PS doe je beide pc 's wel hetzelfde werkgroep geven? zodat ze mekaar wel kunnen "zien".
Zie je wel op beide pc's in je verkenner de gedeelde mappen (een map delen maken zodat je zeker weet dat er een gedeelde map aanwezig is) van de andere pc dus op pc 1 kijk je in je verkenner netwerklokaties je eigen netwerk (werkgroep naam) opzoeken in windows netwerken dan moet je in deze groep ook de naam van pc 2 zien en als je daar dan op klikt moet de gedeelde map zien, dit moet dan ook vice versa werken PC2 -> pc1.
Lees wel weer e.e.a. dan wel.
Gr Q

Ik geef het voorlopig op. Kent er iemand een ander forum misschien Engelstalig?

Ik denk dat hij ziet dat hij qua ip-adres op hetzelfde subnet zit ... en dan pakt ie logischerwijs de snelste weg ;)

Op je draadloze verbinding zou ik het gewoon zo laten staan.
En dan voor de bedrade verbinding zou ik kiezen voor ip-adressen als:
192.168.2.x. En dan die op beide instellen (x=1 en x=2) bijvoorbeeld.
Dan geen default gateway opgeven. Dan moet het gewoon gaan werken.
Het is mijn niet duidelijk of ze allebei ook op een andere manier met elkaar verbonden zijn (allebei internet bijvoorbeeld).
Maar anders moet je waarschijnlijk voor bestandsoverdracht gaan werken met de nieuwe ip-addressen, en niet via hostnames.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan