Hoe XP verwijderen? op pc met 2 partitie,s

Status
Niet open voor verdere reacties.

assaas

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2002
Een kennis van mijn vrouw heeft op haar HD waarschijnlijk 2 partitie,s een is XP ? de ander waarschijnlijk win.98, nou willen ze waarschijnlijk de XP home editie verwijderen, en ik weet ook niet of ze de Win xp home cd heeft. (ze heeft deze pc 2e hands gekocht)
Weet iemand hoe je de XP kan verwijderen? en ik weet ook niet of ze het NFTS of FAT16 of 32 bestandssysteem erop heeft.

Ik heb vorige week wel mijn XP PRO. verwijderd met de 6 opstartdiskette,s, kan mijn vrouw bij haar ook op deze manier de XP home verwijderen met 6 Home diskettes en dan 98 erop zetten, of moet dit op een andere manier?

groet

Ik heb eens een XP Pro verwijderd door er eerst 1 op een andere partitie te zetten en vanaf die partitie op te starten en zo alles handmatig verwijderd.

Groetjes Dave.

Als win98 op C staat, en xp op D is het niet moeilijk. Dan kan D geformatteerd worden vanuit win98 (C dus).

Wel moet dan de boot.ini aangepast worden(omdat die aangeeft dat er nog steeds 2 besturingen op staan)omdat er een besturingssysteem is verwijderd.

Om alleen Win98 te krijgen: opstarten met bootdiskette naar de A:\> prompt, daar 'SYS C' intypen - zonder de ' en natuurlijk enteren. Daarmee is je bootmenu weg. Dan nog bestanden boot.ini, bootsect.dos, ntdetect.com, ntldr en pagefile.sys verwijderen.

Als XP ook op de C-partitie staat, dan de mappen Documents & Setting en Windows.0 verwijderen (dat kan gewoon vanuit Win98).
Staat XP op een andere partitie, dan kun je deze verwijderen (bv met Fdisk) of gewoon formatteren. Is dat wel NTFS, dan moet je moet Fdisk de non-DOS partitie verwijderen en eventueel opnieuw (als FAT32) aanmaken.

Geplaatst door passer
Om alleen Win98 te krijgen: opstarten met bootdiskette naar de A:\> prompt, daar 'SYS C' intypen - zonder de ' en natuurlijk enteren. Daarmee is je bootmenu weg.

dat is nog makkelijker, die tip zal ik onthouden:thumb:

Ok Bedankt allemaal, ik heb alleen nog een paar vraagjes omdat ik niet de kennis van jullieheb.

PASSER waar staan deze bestanden, en kan ik ze dan gewoon verwijderen?

Dan nog bestanden boot.ini, bootsect.dos, ntdetect.com, ntldr en pagefile.sys verwijderen.

EN HIER

Staat XP op een andere partitie, dan kun je deze verwijderen (bv met Fdisk) of gewoon formatteren. Is dat wel NTFS, dan moet je moet Fdisk de non-DOS partitie verwijderen en eventueel opnieuw (als FAT32) aanmaken

Hoe kom ik bij het scherm voor Fdisk uit voeren? met de 98 opstartdiskette soms

TANJA
Wat bedoel je met boot.ini. aangepast worden, en hoe doe je dat

DAVE
jou tip hou ik ook even in mijn achterhoofd

Geplaatst door assaas
TANJA
Wat bedoel je met boot.ini. aangepast worden, en hoe doe je dat

Hoeft niet als je de manier van passer neemt (sys c:)

Bestanden die je niet kunt vinden kunnen verborgen bestanden zijn. In de verkenner kun je bij "mapopties" (weet niet precies waar die zit bij win98) aanklikken dat je verborgen bestanden wilt zien.

Geplaatst door Tanja1968

Hoeft niet als je de manier van passer neemt (sys c:)

Bestanden die je niet kunt vinden kunnen verborgen bestanden zijn. In de verkenner kun je bij "mapopties" (weet niet precies waar die zit bij win98) aanklikken dat je verborgen bestanden wilt zien.

Ok bedankt, ik kan deze vraag nog wel niet als opgelost aanklikken, aangezien ik niet weet wanneer hier aan gewerkt wordt, maar als het zover is dan kom ik terug op deze topic

Ben wat laat terug hier... 'k wilde nog wat vertellen, maar alles lijkt gezegd.

Veel succes! :p

Geplaatst door passer
Ben wat laat terug hier... 'k wilde nog wat vertellen, maar alles lijkt gezegd.

Veel succes! :p

Nou voor mij mag je nog wel zeggen wat je wou vertellen, ik hou me voor iedere tip aanbevolen

Groet

er is nog niet aan het probleem gewerkt.

Maar ik geef de vraag de status opgelost, als het zover is dan stel maak ik er wel een nieuwe topic van

Geplaatst door assaas
Nou voor mij mag je nog wel zeggen wat je wou vertellen, ik hou me voor iedere tip aanbevolenGroet
en dus dacht ik dat de vraag met goed gevolg was opgelost.

Niet dus? Wat ging dan niet? :confused:

Nou het is dus nog niet opgelost omdat de vriendin van mijn vrouw een kennis heeft die er ook even naar zou kijken, eigenlijk weet ik op dit ogenblik ook nog niet of het nu al opgelost is.
Want mijn vrouw heeft haar al ongeveer al een week niet meer gezien, maar ik hoop dat die kennis het niet opgelost heeft, dan kan ik met behulp van jullie tips misschien het probleem oplossen.

Ik kan dan op deze manier ook wat meer over de pc in het algemeen te weten te komen.

En hier kom ik eigenlijk op jou bericht terug, ik denk dat ik met jou tip misschien er wel uit kom, maar jullie weten veel meer van een pc als mij, en jullie hebben nog wel veel meer tips die ik graag zou willen weten, en dan bedoel ik eigenlijk alles wat met problemen met formateren en installeren te maken heeft.

je hoeft me nu natuurlijk niet allerlei tips hier te gaan neerzetten (alhoewel?) want als ik weer problemen heb met het een of het ander dan meld ik me toch weer bij jullie

ik hoop dat ik een beetje duidelijk was

groet Alouis

Hier heb je al wat:

Partitioneren:
http://home.wanadoo.nl/schokker.jcchr/tutorial/partities.htm
Harde schijf inbouwen, waar moet ik op letten:
http://www.eduwest.be/helpdesk/website/html/ainb.htm
Een nieuwe of extra harde schijf inbouwen:
http://users.pandora.be/homesupport/Docs/HDinstall.html
Zo partitioneer je een harde schijf:
http://users.pandora.be/homesupport/Docs/HDpartitie.html
ook nog:
http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html

nog wat:

Fdisk - je schijf partitioneren met fdisk

Let wel: met fdisk ben je àlles van je schijf kwijt ! Denk eraan voor je begint!

1. Als je de pc opstart met een opstart diskette (ik gebruik altijd een van win 98) en je komt in de dos promt, typ je "fdisk" --> <enter>
Bij de vraag naar ondersteuning voor grote schijven typ je "j" en dan <enter>.

Dan kom je in het menu van fdisk.

Ga vervolgens naar optie 3 en verwijder de primaire partitie.

Daarna ga je naar optie 1 en maak je een nieuwe primaire partitie aan. bij de vraag "grootst mogelijke omvang voor partitie gebruiken" kies je n <enter> en vervolgens kies je een grootte.
Als je de primaire partitie gemaakt hebt maak je de volgende aan (ik geloof logisch station...).
Vervolgens nog even de eerste partitie activeren. (ik geloof optie 2)

Als je hier mee klaar bent start je de pc opnieuw op met opstart diskette en vervolgens typ je weer format c: en als die klaar is format d:

2. (van Breekpunt)
In dit artikel willen we je uitleggen wat de voornaamste reden is voor het gebruik van het commando FDISK . FDISK staat voor FixedDisk, niet voor FormatDisk zoals velen denken.
Hoe is een harde Schijf (HD) verdeeld?
Primaire partitie of Primary Partition:
Meestal is de eerste partitie op een harde schijf (de C:) de Primaire partitie, ze is ook bijna altijd de actieve partitie . Er is normaal gesproken maar 1 primaire partitie op een HD (alhoewel het er meerdere kunnen zijn door trucs te gebruiken).
Het absolute maximum is 4 primaire partities per HD, maar nogmaals, je zal er meestal maar 1 hebben. Als je maar 1 HD hebt, dan moet je een primaire partitie op deze HD maken. Heb je meerdere HD's, dan hoef je op deze 2 de, 3 de, 4 de, enz geen primaire partitie te zetten. Je kan het echter wel.
Uitgebreide Partitie of Extended Partition:
Er is slechts een Extended partition toegelaten per HD. Dit is eigenlijk ook een Primaire partitie. Deze partitie moet je aanmaken wil je meerdere stations op je HD aanmaken. De Extended partition is geen partitie die je als zodanig in verkenner kan zien. Je kan het meer vergelijken met een map, waarin je meer "Logical DOS drives" (oftewel logische DOS partities) kan aanmaken dan je ooit nodig zal hebben. Het maken van een Extended partition is dus een noodzakelijke stap om meerdere stations aan te maken op een HD.
Logische DOS partities of Logical DOS Drives:
Worden dus gemaakt IN een Extended partition. Dit is zeer handig, want je kan hier gemakkelijk 25 stations bijmaken, van station D:\ tot station Z:\

3. http://fdisk.radified.com/

is dit al wat? :)

Ja bedankt Passer, dit is precies wat ik meen, hier heb ik al heel veel aan

Ik ga me dat allemaal eens goed doorlezen, ik ben ervan overtuigd dat ik hier weer een stuk wijzer van wordt.

ik heb dit trouwens al opgeslagen in de "helpmijmap" dat ik bij mijn documenten gemaakt heb, ik heb daar al een flink aantal tips "heengeplakt", ik ben door de helpmijsite sowieso al een stuk wijzer geworden over de kennis van de PC, ik vindt het een "Prachtsite"

Maar genoeg geslijmd,

in ieder geval nogmaals bedankt, en de

Groetjes

Alouis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan