• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoe zelfde waarden uit Tabel zoeken en samenvoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wdreves

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2011
In een werkmap heb ik twee Tabbladen. Ik wil nu op een bepaalde waarde zoeken in Tabel 1 en resultaten samenvoegen en in één Cel bij de correcte zoekwaarde (op een ander werkblad) zetten.

Vraag is misschien onduidelijk. Eigenlijk zoek ik een soort Filter, maar dan m.b.v. code.
De bijlage maakt wellicht duidelijk wat ik graag wil.
Wie helpt me verder?

Bijlagen

misschien ben je met de antwoorden uit een soortgelijke vraag geholpen :P

kijk eens hier

Ga je dan maar verdiepen in VBA, met formules wordt dit (te) lastig.
Aangezien mijn VBA kennis niet zo goed is kan ik je niet verder helpen.

Edit: of ff wachten tot een andere helper met VBA kennis langskomt.

In 1 v/d antwoorden op het andere forum (wat je trouwens wel even had mogen vermelden) spreek je over leerlingen en een bepaalde score behalen, hier kom je met eten en drinken. Ik raad je aan om eerst met een reeël voorbeeld van je situatie te komen alvorens er een code voor jou uitgedacht wordt. In dit voorbeeld is het simpel nl een hamburger is een hamburger maar als we spreken over een score, wat is dan het gehanteerde criterium ? Is het een vast getal, is het een getal hoger of lager dan, is het een getal tussen dit en dat ? Graag een beetje verduidelijking of ga ik het te ver zoeken ?

In 1 v/d antwoorden op het andere forum (wat je trouwens wel even had mogen vermelden) spreek je over leerlingen en een bepaalde score behalen, hier kom je met eten en drinken. ...

Dit leek me niet relevant.
Ik heb geprobeerd om met een simpel voorbeeld mijn probleem duidelijk te maken.
Ik zal proberen het toe te lichten (zie ook bijlage)

Bekijk bijlage toetsscore.xlsx

Op school maken leerlingen jaarlijks Cito toetsen. De scores worden weergegeven in "A", "B", "C", "D" en "E". (A is hoogste, E = laagste score).
Kolom 1: namen, Kolom 2 t/m 4 andere data en laatste kolom de score (A - E)

Op Tabblad 2 wil ik graag dat de kinderen nu (op basis van hun score) in de goede groep worden ingedeeld:

A/B groep: (kolom B2) hier moeten alle namen van leerlingen uit Tab1 komen die een A of B score hebben (in één grote cel)
C groep: (kolom B3) hier alle namen van leerlingen met C score
D groep: (kolom B4) hier alle namen van leerlingen met D score
E groep: (kolom B5) hier alle namen van leerlingen met E score

Beter kan ik het helaas echt niet uitleggen, maar het zou geweldig zijn als iemand mij zou kunnen helpen. Zou ons in het onderwijs enorm veel administratie schelen!

Laatst bewerkt:
Kijk eens of je hiermee kan leven.

Bijlagen

Het plezier gaat er stilaan uit door het egoïstisch gedrag van sommige(steeds meer) vraagstellers.

Kan er niet een (grotere) waarschuwing op het openingsscherm van het forum?

Cobbe

Het plezier gaat er stilaan uit door het egoïstisch gedrag van sommige(steeds meer) vraagstellers.

Kan er niet een (grotere) waarschuwing op het openingsscherm van het forum?

Cobbe

Waarom deze reactie? Ik bedank toch vriendelijk in mijn post? De oplossing in VBA werkt, maar is voor een "niet expert" zoals ik vrij moeilijk. Daarom geef ik aan dat een oplossing dmv. een formule mooier was geweest. Vind je dat egoistisch? Excuses dan daarvoor, want dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik stel alle hulp beslist zeer op prijs!
Soms moet je in deze wereld ook niet al te lange tenen hebben hoor :)

Cobbes reactie betrof het crossposten op het andere forum. Het is in principe niet verboden maar een linkje naar het andere forum is meer dan welkom. Stel dat jij 1 uur werkt aan een oplossing voor iemand en je merkt daarna dat een kwartier nadat jij begonnen bent met zoeken iemand anders een aanvaardbare oplossing geboden had. Hoe zou jij je dan voelen ?:o

Cobbes reactie betrof het crossposten op het andere forum. ... Stel dat jij 1 uur werkt aan een oplossing voor iemand en je merkt daarna dat een kwartier nadat jij begonnen bent met zoeken iemand anders een aanvaardbare oplossing geboden had. ....

Oh, OK dan begrijp ik de opmerking :)
Sorry, ik heb daar niet bij stil gestaan. Ben al dagen met dit probleem aan het worstelen en kom er niet uit. Zal voortaan niet meer crossposten zonder link. Nogmaals sorry voor mijn amateuristisch gedrag. Weer wat geleerd .. :rolleyes:

Even terug naar je oplossing dmv. de knop en VBA.
Volgens mij werkt het niet helemaal goed? Als ik nl. alle scores in A wijzig, zouden alle namen in vak A moeten komen te staan. Bij mij gebeurt dat niet. Doe ik iets fout?

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    For Each cl In [indeling!a6:a10]
        With Range("C4:C" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
            Set c = .Find(Right(cl, 1), , xlValues, xlWhole)
            If Not c Is Nothing Then
                firstAddress = c.Address
                Do
                    sq = sq & c.Offset(, -2) & ","
                Set c = .FindNext(c)
                Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
            End If
        End With
    [COLOR="red"]If Not sq = "" Then [/COLOR]cl.Offset(, 1) = Left(sq, Len(sq) - 1)
    sq = ""
    Next
End Sub

Kleine aanpassing igd iedereen hetzelfde resultaat zou hebben :eek:
Heb je de kolombreedte van je resultaatkolom op Blad2 al eens aangepast, want ze staan er wel degelijk in, kijk maar eens in de formulebalk.

PS: Excuses aanvaard :thumb:

De code werkt nu beter, maar alleen de eerste keer. Als er nadien scores worden aangepast, blijven ook de "oude" namen staan. Eigenlijk zouden alle vakken voor het indelen eerst weer leeggemaakt moeten worden. Kun je me aangeven hoe ik dit voor elkaar krijg?

Zet als 1ste regel
Code:
[indeling!A6:A10].ClearContents

Heb de regel toegevoegd, maar nu gebeurt er niets meer!
Kan ook aan mij liggen hoor. Gebruik nooit macro's ...

Code:
[FONT="Courier New"]Private Sub CommandButton1_Click()
    [indeling!A6:A10].ClearContents
    For Each cl In [indeling!A6:A10]
        With Range("C4:C" & Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row)
            Set c = .Find(Right(cl, 1), , xlValues, xlWhole)
            If Not c Is Nothing Then
                firstAddress = c.Address
                Do
                    sq = sq & c.Offset(, -2) & ", "
                Set c = .FindNext(c)
                Loop While Not c Is Nothing And c.Address <> firstAddress
            End If
        End With
    If Not sq = "" Then cl.Offset(, 1) = Left(sq, Len(sq) - 1)
    sq = ""
    Next
End Sub
[/FONT]

Laatst bewerkt:
Oeps :o, mijn fout. Je zal op blad indeling je A-kolom terug moeten invullen.
Had niet meer naar je bestandje gekeken alvorens te antwoorden.
Code:
[indeling![COLOR="red"]B[/COLOR]6:[COLOR="red"]B[/COLOR]10].ClearContents

Bedankt, nu werkt het goed.
Ga je oplossing nu overnemen op mijn originele werkblad. Hoop dat het dan werkt :)
Kan in ieder geval vanavond weer slapen :)

Durf haast niet meer te posten, maar helaas lukt het overnemen op het originele werkblad niet :(
De kolomindeling is iets anders en de A en B scores moeten in dezelfde niveaugroep komen. Zit al een hele tijd te puzzelen om het voor elkaar te krijgen, maar het lukt niet. Ik kan niet bij elke regel opmaken wat er precies gebeurt, dus kan ik het niet zelf werkend krijgen :(:(

Heb de sheet aangepast met de juiste kolomindeling.

Bekijk bijlage toetsscore_2.xlsx

Zou jij (of iemand anders) de KnopCode kunnen aanpassen zodat de namen van de leerlingen op de goede plek komen? (Is het ook mogelijk om een commentaar in de code zetten, zodat ik weet wat de regel precies doet?)

Hoop dat ik niet al te lastig en veeleisend ben. In elk geval bedankt voor alle moeite! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan