Hoe zit dat met bit's?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GDSS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

GDSS

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2008
Berichten
36
Hallo,

Ik heb één duidelijke vraag die iedereen waarschijnlijk weet; wat zijn bit's nou precies? (in de vorm van 32 bit bij beelscherminstellingen e.d.).
Kan ik dit veranderen? Mijn beeldscherm geeft aan dat ik op 32 bit kan draaien, maar ik wil eigenlijk (voor een PS2 emulator die nog niet naar behoren werkt) op 64 bit kunnen draaien.

Kan iemand mij misschien helpen?

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Een bit is de kleinste (en eigenlijk de eenigste) waarde in de PC.
Een bit heeft een 'waarde' 0 of 1, is uit of aan.
4 bits samen heeft een nibble, 8 is een octet of ook wel byte, 16 een word en 32 bits heten een dword ({Edit} met dank aan Ellasar :))
3x8 is 24 (bit) en 4x8 = 32 (bit).

We gebruiken het decimale systeem om te tellen, 0 tot 9
Is iets groter dan 9 hebben we daar geen apart getal (karakter) voor, maar gebruiken we een combinatie;
een één met een nul er achter; 10 en na 99 gaan we door met 100 etc.

Computers doen/werken het zelfde, alleen tellen ze tot 1...
1 bit kan 0 of 1 zijn.
Wil je 2 hebben doe je net zo als bij decimaal een 'tiental' er voor.
Dus;
x0 = 0
x1 = 1
10 = 2
en
11 wordt dan dus 3, net zo als (decimaal) 10+1 11 is.
Voor 4 is weer een extra bitje (dat aan staat) nodig; 100 = 4
101 = 5
110 = 6
111 = 7
Nu 8, weer een extra bitje er voor 1000.
Zo kan je doorgaag tot 1111 = 15. N.b. 1111 is dus 15, maar je hebt wel 16 mogelijke waarden met 4 bits hé, vergeet nooit de 0.
Voor 16 weer een 'aan' bitje er voor 10000.

Zie je het patroon, 1, 2, 4, 8, 16, dus voor 32 weer een bit er bij = 100000
64 = 1000000
128 = 10000000, dit zijn nu 8 bits... staan deze allemaal aan 11111111 is dat gelijk aan 255, samen met allemaal uit; 00000000 zijn dat 256 'standen'.
Als je 24 bits kleuren gebruikt zijn dit 3 x 256 'standen'.
Bij 32 bits zijn het 4x 256 'standen'.

Wat doet de PC met deze standen... kleuren weergeven.
Je videokaart kan 255 kleuren rood weer geven. Waarom niet 256.. omdat de 0 stand, 'zwart' is.
1 is dus héél donker rood, 10 al wat minder donker, 200 is al een vrij licht rood en 255 is vol knalrood.
Dit geldt ook voor de kleur groen en blauw, met deze drie kleuren wordt je videokaart aangestuurd en kan je van zwart (0,0,0) tot (255,255,255) = wit op het scherm krijgen en meer dan 16 miljoen kleuren er tussen in.

in (24) bits;
00000000,00000000,00000000 = (0,0,0) zwart
11111111,11111111,11111111 = (255,255,255) wit
11111111,00000000,00000000 = (255,0,0) rood
00000000,00000000,11111111 = (0,0,255) blauw
11111111,00000000,11111111 = (255,0,255) = vol rood + vol blauw -> paars
11111111,11111111,00000000 = geel (combinatie van rood en groen)
00001111,00001111,00001111 = grijs

Bij 32 bits worden de zelfde 24 bits voor de kleuren gebruikt komt er echter een 4e 8 bit reeks bij, voor donker tot licht.
Dit is de Z of Alpha component.
screenhunter02jun201606qg8.jpg


Boven aan zie je de 'pure' 24 bits kleuren (een aantal van de 16,7 miljoen combinaties van de 256x256x256 mogelijkheden :)) naar beneden wordt de alpha steeds groter en uiteindelijk wordt elke kleur wit.
Met name in games is dit handig voor schaduwen.
Een voorwerp heeft een kleur, met de alpha kun je de kleur in het licht zetten of laten verdwijnen in de schaduw zonder dat je de kleur van het voorwerp zelf hoeft aan te passen. Computer games kunnen zo heel snel nieuwe scenes uitrekenen, alleen de Z moet opnieuw berekend worden.

N.b. Bij 16 bits geldt het zelfde, alleen heb je dan 4x 4 bits, 3x 4 bit voor de kleur + 1x 4 bit voor alpha.
En in 4 bits kon je 16 'standen' cq kleuren kwijt, 16x16x16 = 4096 x16 alpha standen; 65536 kleur standen.
16 bits kaarten kom je al jaren niet meer tegen overigens.

32 bits is meer dan voldoende kleuren..(veel meer dan het menselijk oog kan onderscheiden) dus wat je nu nog met 64 bit zou willen is me niet duidelijk.

Zowel bij 16 als 32 bits zijn er overigens veel kleuren die dubbel voorkomen.
Licht rood met een beetje alpha kan precies het zelfde zijn als donker rood met veel alpha...

Nog en P.s je
Voor bit wordt vaak de afkorting b gebruikt en voor byte een B.
Geen van beide zijn echter officieel.
bit is al een afkorting en b was al officeel in gebruik als teken voor barn, een (hele kleine) oppervlakte maat (atoom niveau).
B staat officeel ook ergens anders voor, namelijk voor bel.
Als we het over bel hebben, gebruiken we eigenlijk altijd het decibel (dB) formaat... maar omdat ze zelden in één tekst gebruikt worden begrijpt iedereen wel wat waneer bedoeld wordt.
 
Laatst bewerkt:
Zo hé, wat een uitleg! :eek:Geweldig! Dat snap ik in ieder geval nu ongeveer!
Wat ik ermee wil? Het gaat om een game die ik wil spelen maar zelf moet configureren. Hier ben ik al enige uren mee bezig en ik zoek hiervan op YouTube tutorials op. Hier staan enkele filmpjes bij van mensen die 'm met 64x (bit dus) afspelen. Ik dacht dat het misschien hieraan zou liggen.
Maar bij nader inzien denk ik niet dat het aan de bit's ligt. Maar ik zou niet weten wat anders! In ieder geval bedankt voor deze geweldige reactie! Top!
 
Niet alleen je video kaart werkt met deze bits codering, maar je hele pc, hoe hangt af van de chip die er in zit.
Elke PC kan tallose bits, bytes en word's verwerken, maar waar het om gaat is, hoe veel tegelijk.

16 bits (te gelijk) kwam je tegen in vroege PC's (met windows 3.x) en bv de Atari ST (1985).
Wilde je Windows 95 op je PC zetten had je een 32 bits processor nodig. Dat is héél lang zo gebleven. Al die oude programma's werken daarom ook nog steeds.

Met Vista zijn we nu aan het 64 bits tijdperk aangekomen voor wat betreft de software kant.
Allemaal nog erg nieuw en er zijj bijna geen programma's die er echt gebruik van maken.
Over 2 tot 3 jaar zal het wel standaard zijn, maar op dit moment draait een deel van de software die er is (incl. games) niet eens op 64 bit of is zelfs langzamer dan op een 32 bits PC + besturings system (Window x/Vista), omdat alles omgerekend moet worden naar 32 bit. Ik vermoed dat daar die filmpjes waar je het over hebt gaan.
Als de (een) game géén 64 bits versie is kan het wel eens (erg) lastig zijn om die goed op Vista 64bits te laten werken
 
Laatst bewerkt:
Oké, dat is duidelijk.
Je zegt dat over 2 à 3 jaar 64x standaard zal zijn. Hoe zou ik dit aan kunnen passen in mijn computer? Upgraden zeg maar. Moet ik dan een hele nieuwe Vista kopen of zo? Ik heb er geen idee van.
 
Hangt er helemaal vanaf wat je nu hebt, je de hardware moet wel 64-bits compatibel zijn + inderdaad Vista 64bit.
Verder moeten er 64 bits versies zijn van alle drivers die je nodig hebt, denk aan je videokaart, geluidskaart, TV kaart etc.
Vaak zijn die er alleen voor de nieuwste modellen. Kans is héél erg groot dat je niet voor al je hardware een 64 bits (driver) versie zult vinden en gamen zonder bv geluid of beeld lijkt me niks..

Bij een upgrade denk ik aan wat extra geheugen, een hardeschijf er bij of eventueel een nieuwe videokaart, voor de rest; koop direct, of wacht een jaar een nieuwe PC.

Mac's werken overigens al veel langer op 64bit.
 
Laatst bewerkt:
Oké dan. Ik denk dat ik voorlopig genoeg weet! Super bedankt voor de info! Helemaal top!:D
 
kleine rectificatie op het ontzettend duidelijke verhaal van Withaar (serieus)
en alleen maar om de terminologie correct te houden:

een nibble is een half octet en dus 4 bits
een byte is 8 bits
 
Laatst bewerkt:
kleine rectificatie op het ontzettend duidelijke verhaal van Withaar (serieus)
en alleen maar om de terminologie correct te houden:

een nibble is een half octet en dus 4 bits
een byte is 8 bits

... Klopt helemaal, ik pas het even aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan