Hoe zit dat met geheugenkaartjes erbij prikken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ibbie

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2005
Berichten
27
Even over dat geheugen wat ik erbij wil prikken in mijn (andere/nieuwe) pc... Ik heb in de oude pc 2 keer 128 sdram geheugen zitten. Voor bijna 100% is die nieuwe 256 ook sdram geheugen. Of het hier gaat om 1 keer 256 of 2 keer 128 is (nog) niet bekent. Ik heb in totaal 4 sloten (banken) dus heb er wel genoeg. Zeker als de nieuwe 1 keer 256 geheugen heeft. Maar nu mijn vraag: Als de andere pc over 1keer 256 beschik en ik prik er 128 bij dan volstaat die 256 niet meer he? Want dat heeft weer te maken met 133 of 100 of zoiets dergelijks? Dan zou hij gaan draaien om die 128 die erbij geprikt is qua snelheid? Klopt dat? Of hoe zit dat nu precies?

Nu nog iets wijs... Dan word het geheugen misschien wel meer maar de kloksnelheid wordt dan minder? Zou dat het dan zijn? Doe ik er dan evt. wel goed aan om mijn 2 kaartjes van 128 in welke situatie ik ook die 258 krijg erbij te prikken?
 
Als je vier geheugenslots hebt, staan ze meestal zo geschakeld: 1 en 3, 2 en 4. Zet je in alle vier 128 Mb dan heb je dus 512 Mb werkgeheugen. En dat spreekt voor zich, in alle vier 256, dan heb je 1024 Mb. Om 128 en 256 door elkaar zetten, zou ik niet doen, als het al zou kunnen.
Maar kijk in de manual van je moederbord om zeker te weten hoe de slots geschakeld staan.
 
En hoe doe ik dat dan? Ik kijk nu bij mijn oude pc mijn andere komt over 1,5 week. Maar weet ik hoe ik kan kijken bij die nieuwe.

En waarom niet 2 verschillende grootes?
 
In de opstelling 1 + 3, en 2 + 4 zou ik op de gepaarde slots geen verschillende geheugeninhouden zetten.
Hoe het voor jouw moederbord precies geregeld is zou je in de gebruiksaanwijzing, de manual, van je moederbord kunnen opzoeken.
Heb je die niet, ga dan met naam en type van je moederbord zoeken op de site van de fabrikant van je moederbord.
 
om dat het schijnbaar om een dual channel ondersteunt bord gaat.
gebruik daar voor 2x de zelfde of 4x dezelfde geheugen strips
 
Sommige moederborden accepteren gewoon alles. 128MB, 100Mhz + 256133Mhz, alles door elkaar prima.
Alleen zal het gaan werken op de snelheid van het langzaamste bankje.

Controleer inderdaad even (online) in het boekje hoe dat zit bij jouw pc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan