Hoe zou ik mijn 1 TB schijf moeten indelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Emphyd

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2008
Hallo, ik heb een nieuwe 1 TB schijf maar ik weet niet goed hoeveel partities ik moet maken en hoe groot die moeten zijn (Ik heb ook nog een oude van 250 gb die ik ook aan kan sluiten als dat nuttig zou zijn)

Nu lijkt het mij het beste om gewoon allen de nieuwe schijf te gebruiken omdat die wel groot genoeg is en sneller is dan de ouwe. En dan alleen C en D partities maken. En C te gebruiken voor alleen windows en D voor de rest zoals games programma's muziek etc Dus dan zou C ongeveer 20gb zijn en D 980gb
Kun je trouwens dit ooit nog veranderen of ben je dan al je gegevens kwijt? (Bijvoorbeeld ik wil C nog 20 gb groter maken)

Ik heb nu
65 gb aan games (Groeit snel)
25 gb aan programma's (Groeit snel)
20 gb muziek (Groeit middelmatig)

Hoe zouden jullie het indelen? :confused: (Ik gebruik windows XP)

Alvast heel erg bedankt :D

Laatst bewerkt:
bij vista zowiezo het dubbele dus 40GB voor C:

en ik zou nog wat kleinere partities maken voor bijvoorbeeld xp, of een ander os als je dat ooit er nog op wil zetten.

als je ooit nog xp en vista allebei wilt hebben bijvoorbeeld.

Zou als ik jou was (veel) meer partities aanmaken.

bv:

C voor je OS
D voor je Spellen
E voor je Muziek
F voor je Films
G voor je Programma's

Kan makkelijk op 1000 Gb en lekker overzichtelijk!!

bv:

C voor je OS
D voor je Spellen
E voor je Muziek
F voor je Films
G voor je Programma's

moet je elke keer weer nadenken als je gaat installeren.

bv:

C voor je OS
D voor je Spellen
E voor je Muziek
F voor je Films
G voor je Programma's

Werkt het dan ook allemaal sneller? En wat als dan zeg maar de partitie van de games vol is?

dan moet je je spellen op een andere partitie gaan installeren

Maak je de partitie letters hetzelfde als wat er op staat..............

D voor Downloads
G voor Games
M voor Muziek

Tis maar een ideetje hoor;)

bv:

C voor je OS
D voor je Spellen
E voor je Muziek
F voor je Films
G voor je Programma's

Heeft het meer voordelen dan alleen overzichtelijker? Hoe deel je trouwens het geheugen in per partitie? Kan dat gewoon met je windows cd?

Laatst bewerkt:
virtueel geheugen kun je het beste door windows zelf laten kiezen, is volgens mij alleen maar van belang voor je OS partitie.

correct me if I'm wrong:o

Heeft het meer voordelen dan alleen overzichtelijker? Hoe deel je trouwens het geheugen in per partitie? Kan dat gewoon met je windows cd?
Als je het hebt over de grootte van de partities.....

Tijdens het installeren van XP (of Vista) kun je iig al bepalen hoe groot de partitie moet worden waar Windows op komt te staan.

De rest staat dan als 'niet toegewezen ruimte' of 'not allocated' of iets dergelijks.
Vanuit Windows kun je dan makkelijk partities aanmaken voor spellen etc....

Dit doe je, als je het met Windows zelf wilt doen door te klikken op start, uitvoeren en dan diskmgmt.msc in te typen en op enter te drukken of op OK te klikken. Het wijst zich daar vanzelf, je kunt daar ook kiezen welke stationsletter je aan een bepaalde partitie wilt koppelen.

Het nadeel van diskmgmt.msc is wel dat het nogal beperkt is, maar voor het aanmaken van partities terwijl er ongebruikte ruimte is, is het wel geschikt.

Het voordeel van partities is bijvoorbeeld dat je, als je Windows eens opnieuw moet installeren, je de rest nog gewoon hebt, al doen diverse programma's het niet meer na een herinstallatie van Windows.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan