hoelang is hdd houdbaar in de kluis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

malend

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 feb 2005
ik heb een 30 en een 60 gig schijf.....
nu wil ik eigenlijk een nieuwe schijf hebben (groter)
ik heb mijn foto's en muziek evenals mijn papieren en
mpg'jes van mijn zoon nu op dvd staan (en in de kluis liggen)ook heb ik natuurlijk alles op de harde schijf staan en alle foto's staan op verschillende fotosites gepubliseerd..
met heel mijn mikmak vul ik toch rond de 25 gig aan persoonlijk spul.......
nu is mij vraag dit...in hoeverre kan ik erop vertrouwen dat de data opmijn 30 gig schijf erop blijft als hij geen stroom krijgt en gewoon ergens in de kluis verstopt is?

weet iemand iets hierover:confused:

Als er geen magnetisch veld in de buurt is, JAREN

Persoonlijk zou ik een harddisk niet voor een dergelijk doel gebruiken.
De magnetische laag zal de data best wel een paar jaar kunnen bewaren (al is het wel zo dat ook een magnetisch veld langzaam verdwijnt)

Maar mocht je over een paar jaar leesfouten krijgen die net op een kritieke plek van de harddisk zitten, dan heb je kans dat je al je data kwijt bent.

Als je echt redelijk betrouwbaar je data wilt bewaren, gebruik dan dvd's die daar speciaal voor zijn, Mam-E dvd's zijn wel iets duurder, maar die geven ook als enige een levelslange garantie op de dvd's (met certificaat).

Als je echt op safe wilt spelen, brand dan niet meer dan 3 GB op de dvd en brand ze 2 maal. Als je ze dan inderdaad in de kluis bewaard kun je er vrijwel zeker van zijn dat je je data over 10 jaar nog steeds hebt.

Voor kleinere bestanden kun je trouwens ook CD-R van hun gebruiken. Zij leveren die ook aan ziekenhuizen en deze cd-s hebben een voorspelde levensduur van 200 jaar.

http://www.mam-e.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan