• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hoevaak is het dinsdag per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

rainbowtime

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2008
Op dinsdag ga ik hardlopen. Hoe vaak loop ik dan per maand tussen 1 januari en
31 januari. Handmatig is dat in 2008 5 keer. In februari is dat 4 keer en in maart 4 keer.

In plaats van handmatig invoeren zou ik willen dat excel dit bepaald. Ik kan wel voor een
datum laten bepalen wat voor dag dat is, maar niet voor een periode.
In kolom A zet ik de datum van de eerste dag van de maand, in kolom B de datum van de laatste dag van de maand en in kolom C moet dan het aantal dinsdagen komen in die periode.

Hoe kan ik dit door excel laten bepalen?

Zie bijlage.
Selecteer C2 en kopieer met de vulgreep naar beneden in kolom C.
In het voorbeeld zijn maar 2 jaren opgenomen, maar je kunt ook de datums verder kopiëren naar beneden.
Veel plezier en succes met het lopen!

Laatst bewerkt:
zapatr

Ik heb het nog niet in detail kunnen bestuderen, maar jouw formule klopt niet.

Bvb. december 2007 heeft er volgens jou 5, terwijl het er in werkelijkheid maar 4 zijn.

Om de een of andere reden heb ik het gevoel dat jouw formule te kort door de bocht geredeneerd is. Als ik meer tijd heb zal ik zelf een voorstel doen.

Wigi

Bete ;)

De formule van zapatr is juist, december 2007 telt wel 5 dinsdagen en tot eind 2009 zijn alle dinsdagen correct.

Groetjes Danny. :thumb:

Wigi,
De vragensteller kan niet met terugwerkende kracht gaan lopen ;) , vandaar dat ik mijn oplossing begonnen ben met 2008 en ik heb ze maar getest t/m 2012. Beginnend vanaf 2008 is de oplossing voor die 5 jaren juist. De vragensteller kan daar in elk geval mee vooruit.
Maar dat die formule niet voor alle (evt. ook voorgaande) jaren kan gelden, dat is logisch en wist ik wel; je loopt immers tegen een (min of meer) gelijksoortig probleem aan als bij het berekenen van het aantal weken in een jaar.
En omdat de formule in C2 afwijkt van die in C1, is de correctheid van die formule ook nog afhankelijk van het jaar waarin je in Excel bovenaan begint te rekenen. Als liefhebbers daar zin in hebben, kunnen ze aan de slag om een universele oplossing te bedenken.

Hartelijk dank voor de oplossing. Voor de komende vijf jaar klopt het systeem en dat is voorlopig voldoende.

:thumb:

...ook al is dit Topic net gesloten, vind ik het nog wel grappig om ff mijn VBA-oplossing (UDF) te tonen.
Code:
Function AantalDagen(dStartDatum As Date, dEindDatum As Date, iDagnummer As Integer) As Integer
Dim i As Integer
Dim dEersteDag As Date

dEersteDag = dStartDatum + (iDagnummer - Weekday(dStartDatum, vbMonday))

If dEersteDag < dStartDatum Then dEersteDag = dEersteDag + 7

Do While dEersteDag <= dEindDatum
        i = i + 1
        dEersteDag = dEersteDag + 7
    Loop

AantalDagen = i

End Function
De syntax voor deze functie is: =AantalDagen([eerste dag van de te onderzoeken periode];[laatste dag van de te onderzoeken periode];[dagnummer van het te tellen aantal dagen]). Maar je kan deze argumenten uiteraard óók met celverwijzingen opgeven.

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Zie bijlage voor een volgens mij universele formule.

Wigi
Die van jou klopt ergens niet, maart 2008 geeft 5 dinsdagen terwijl het er 4 zijn, en april geeft 4 dinsdagen terwijl dit er 5 moeten zijn.

Dan heb je het niet goed ingegeven, want bij mij lukt dat wel hoor.

Laatst bewerkt:
Paul, Als je het bestandje van Wigi opent, staat deze in cel B4 op dag 1... Verander die in dag 2 en je ziet je 5 in een 4 veranderen. :thumb:

Groet, Leo

Nogmaals bedankt allemaal,

Ook de VBA-code zal ik bewaren om misschien in de toekomst te gebruiken.
Leuk dat er meerdere oplossingen blijken te zijn. Ik had een berichtje verwacht
"dat kan niet in excel".
Kijk maar uit want voor jullie het weten stel ik weer een vraag.

Dan heb je het niet goed ingegeven, want bij mij lukt dat wel hoor.

:o, ik dacht dat de dag stond voor dag van de maand, zodat je een startdatum kon ingeven. Ik zie nu dat het om de dga van de week gaat.

Mooie oplossing:thumb:

Bandito bob, Wigi, en Ginger behoren kennelijk tot de 'liefhebbers' waarover ik het in mijn vorig bericht hierboven had. Prima werk heren (en dame?) !

Wie van de drie??? :D
Ik zou het niet weten, want op namen kun je niet altijd afgaan; daar heb ik me al eens in vergist. Maar als ik de namen wat nader beschouw en de gebruikte voornamen de echte namen zijn van de auteurs, dan zullen het deze keer wel allemaal mannen zijn ;)

Wim, Leo en Paul :confused:...... ik schat de kans klein in dat hier een vrouw tussen zit;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan